Евентуален прекомерен дефицит може да попречи на България да получи заем от над 300 милиона евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), за да довърши магистрала Хемус, съобщи днес служебният министър на транспорта Николина Ангелкова.

Европейският бюджет може да финансира проекта само в частта му между София и Велико Търново. Оттам до Шумен България трябва да го плати със заем и ЕИБ предлага по-изгодни условия, отколкото международните финансови пазари.

Евентуалният заем обаче се смята за разход, който страната ни не може да си позволи, ако бюджетният й дефицит е над разрешените в ЕС 3 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП).

Как може България да избегне тази пречка, Ангелкова обсъди днес еврокомисарката по регионалното развитие Корина Крецу. В първия си работен ден румънската комисарка прие първо министъра на регионалното развитие на страната си, а след това Ангелкова, съобщи тя.

Очаква се цялата магистрала "Хемус" да струва 780 милиона евро, а частта й от Велико Търново до Шумен - 320 милиона евро, каза Ангелкова. "Това е всъщност заема, който е необходим да се довърши магистралата", каза тя.

Консултациите с Комисията в момента са за това как недостигът на средства по Оперативна програма "Транспорт", в която влиза "Хемус" да бъде разпределен по години, така че количествата от евентуалния заем за всяка от тях да не увеличават бюджетния дефицит над позволеното, обясни Ангелкова.

Служебното правителство предложи проект за актуализация на бюджета за тази година, който предвижда дефицит от 4 на сто от БВП, като основната причина е кризата в Корпоративна търговска банка.

Все още не знаем какви ще са дефицитите догодина и докрая на седемгодишния програмен период на ЕС, който свършва през 2020 година.