Държавната агенция „Национална сигурност“ ще изисква клиентите на интернет доставчиците да попълват декларация, че са преминали първо ниво на гражданска грамотност. Сертификатите ще бъдат издавани от регионалните центрове за психично здраве и ще бъдат безплатни...
Всички (надявам се) сте сигурни, че това е измислена глупост. Това няма обаче да попречи на много наши сънародници да коментират само по заглавие и снимка, когато срещнат тази новина в социалните мрежи. Нищо чудно да направят и фейсбук група срещу „промяната“. Без да проверят – ама вярно ли е, невярно ли е, откъде идва, от кога е, кой го е писал...
Новината не е, че има фалшиви новини. Новината е, че проверката на фактите вече си има нов отговорник – това не са само журналистите, а и самите читатели. Докато преди беше достатъчно само да отвориш някой вестник или сайт и да повярваш на прочетеното, защото нали на журналистите работата им е да проверяват. (дори и когато лъжеха, пак се знаеше) Сега обаче е малко по-сложно. Иска се и малко напрежение в мозъка, за да четеш новини. Не вярвате ли?
Пример 1: ГЕРБ и данъкът върху компютрите
Малко преди изборите редица мои познати започнаха да се възмущават в социалните мрежи от „предложението“ на служебното правителство за въвеждане на данък върху домашните компютри, а пък ГЕРБ били готови да гласуват за това в новия парламент. И мотиви даже бяха написани:
"Идеята предвижда всяко семейство да има право да притежава по един компютър, който ще бъде освободен от данък. За всяко следващо устройство обаче ще се дължи налог... Експерти считат, че наличието на два или повече компютъра в едно семейство пречи на пълноценния живот на учениците, защото те прекарват голяма част от времето си пред екрана на устройството, вместо да учат, спортуват, общуват с приятели или четат книги.“
Това се появи в редица т.нар. информационни сайтове. От онези, които не знаеш нито кой ги притежава, нито кой ги пише, но пък ги четеш и споделяш новините им. За няколко минути човек може да открие, че „новината“ се е появила за първи път в сайт с името „Лигавалник“ - някои са посочили източника, ама едва забележимо в края на текста. Други и това не са направили. А хората си бяха сериозно възмутени и в предизборна обстановка „новината“ събра хиляди коментари.
Пример 2: Йордан Цонев и тъпаците
Депутатът от ДПС вероятно често се появява на стените ви във фейсбук с цитата, че „#Няма да платим“ е протест на тъпите и ограничените“. Може и да си го мисли, но в интерес на истината, г-н Цонев не е казвал такова нещо. Така ли? Ама аз четох интервюто му, как така?!
„А бе, балъци, вие вече платихте бе. Тези пари дето ги няма в КТБ, да не са взети от моя джоб, тъпанари. По-добре си кръстете протеста „Няма да платим втори път“, по има шанс да звучи правдоподобно, но и това, че няма да платите втори път не е сигурно, че може и трети път да платите, толкова сте прости и олигофренски самодоволни...“, бил казал Цонев.
„Интервюто“ продължава в този дух и няма значение, че е публикувано за първи път в сайт с името „Невероятно“ - то живее собствен живот. И хората са възмутени, и коментарите са хиляди.
Пример 3: Шест тъмни дни през декември
Безспорен рекордьор по споделяне тези дни е „новината“ от НАСА: Шест дни мрак през декември. Едни пишат, че било така. Други обясняват, че няма да е точно така. И за разлика от ГЕРБ и Йордан Цонев, тази „новина“ не е ограничена в границите на България. Сайтове по целия свят се подлъгаха по публикацията в сайта Huzler, който е „комбинация от истински шокиращи новини и сатирични измислици, за да поддържаме недоверието в публиката“.
Пример 4, 5, 6...
Редица сайтове писаха как Българският хелзинкски комитет бил предложил ромите да пътуват безплатно в градския транспорт. Едно към едно, все едно е истина. Пак по същата схема. Наложи се организацията да реагира със специално съобщение, но „новината“ вече бе възмутила достатъчно хора и едва ли някой от тях е чул за реакцията.
Това не се случва например със сайта „Не!Новините“, защото историите там са абсурдни и смешни и дори и не толкова внимателен редактор се усеща, че нещо не е наред. Докато измислици – но пък звучащи реалистично, намират доста по-лесно път до масова публика. Депутат от „Атака“ дори ги цитира от парламентарната трибуна.
Фалшивите новини не могат да бъдат спрени. И не трябва. Анонимните сайтове, които ги мултиплицират, също не могат да бъдат спрени. Специалистите по черен пиар само това чакаха и ще използват все по-често номера с фалшивите новини срещу свои противници. Достатъчно е да има публика за една „новина“, не е важно дали наистина е новина. И не е необходимо зад всеки случай да търсим конспирация, глупостта също върши работа.
Какво правим ли?
Единият изход е читателите да не обръщат внимание на сайтове с анонимни собственици и автори. Засега това очевидно не се случва.
Другият изход... вече ви го предложих в началото на текста.
И понеже и двата варианта са нереалистични, най-добре е да свикнем да живеем с "новините" около нас и да проверяваме всичко, което четем и което споделяме. Не е лесно, ама то нищо лесно не остана.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни