Макар и светът да не е разбрал в пълна степен, следващата голяма футболна дестинация вече се нарича Индия. И то не благодарение на някакво внезапно бурно развитие на футбола в милиардната държава. А заради съвършено измислен бизнес проект. Ако това ви изглежда като научна фантастика, имената на Алесандро дел Пиеро, Давид Трезеге, Дейвид Джеймс, Марко Матераци, Робер Пирес и още няколко дузини познати фигури от европейските терени, би трябвало да ни убедят, че става въпрос за нещо много сериозно.

А допълнителен любопитен щрих е, че сред имената в лигата откриваме нашите доскорошни познайници Павел Чмовш и Юнес Бенжелюн. Първият бе играч на „Левски”, вторият на "Локомотив" (Пловдив) и ЦСКА. Индийската суперлига трябваше да стартира през миналата есен, но заради редица спънки първоначалният проект не бе осъществен. От 12 октомври 2014 г. това абсолютно иновативно, променящо изцяло изначалната същност на футбола начинание тръгна, и то повече от успешно.

Първият франчайз продукт

От компанията „Ай Ем Джи Рилианс”, които са собственици на идеята, вече на практика осъществиха първоначалния си замисъл да продадат своя продукт на 8 отбора. Франчайзът представлява правила, първенство, телевизионно покритие и десетки други по-малки компоненти, които изграждат един съвсем нов футболен свят.

Мачовете от суперлигата на Индия се играят пред пълни стадиони

Плащаш, правиш го и печелиш, защото пазарът има неограничени възможности. А това няма почти нищо общо с практиката в огромната страна досега. До 12 октомври тази година футболът там бе на нивото на „Две могили” (Суворово) от нашата Североизточна "В" група. Нито един от местните "грандове” не се включи в проекта, а съвпадението на имена е случайно. 

Всъщност голямата битка при създаването на отборите и приемането на франчайза и мърчъндайзинга, бе да бъдат убедени местни инвеститори да финансират новите клубове. И основната заслуга това да се случи е на двете най-популярни неща в Индия - крикета и Боливуд. Най-големите знаменитости от спорта и филмовия бизнес решиха да се включат в нов проект, като го превърнат в не по-малко печеливш от местната „Премиър крикет лига” киното. Всичко се прави по калъп.

Всеки един от осемте клуба

приема условията на „Ай Ем Джи Рилианс” при съставянето на тимовите си листи, както и правилата за участие в лигата. Отборите имат право на един „пазарен” състезател - световна знаменитост, плюс още седмина избрани от драфта (избор по схема като в щатските спортове) за чуждестранни футболисти, през който са преминали „нашите” Бенжелюн и Чмовш. Направена е селекция и за местните футболисти - те са почти поравно с чужденците.

Целта е ясна - да бъдат съставени абсолютно равностойни отбори, а не тези, които имат повече пари, да доминират над останалите. Не на последно място, някои от отборите открито са направили нещо като сътрудничество с големи европейски клубове, например „Атлетико” (Мадрид).

Най-важната част е определянето на "пазарния" играч. Луис Гарсия, който спечели Шампионска лига с „Ливърпул”, бе даден на „Атлетико де Колката". Дългогодишният национал на Бразилия и бивш играч на „Манчестър Сити” - Елано, на „Ченай”. Алесандро дел Пиеро на „Делхи Динамос”. Робер Пирес на „Гоа”, бившият вратар на Англия - Дейвид Джеймс, на ”Керала Бластърс”. Шведската супер звезда Фредрик Люнгберг на „Мумбай Сити”.  Европейският и световен шампион с Испания - Хуан Капдевиля, на „Нортийст Юнайтед”. А световният и европейски шампион с Франция - Давид Трезеге, играе за „Пюне Сити”.

Всеки един от споменатите пристигна от някаква далечна дестинация, усещайки се в ролята на пионер. Не се знаят параметрите на техните договори и дали всички са се подписали под едни и същи суми. Не по-малко интересни са имената на треньорите, сред които най-видно е това на Зико. 

Футболният гладиатор Марко Матераци е част от индийската суперлига

Интересната особеност

на проекта е, че е с продължителност десет седмици. Всеки от осемте отбора играе на разменено домакинство, а първите четири в класирането след това се срещат в плейофи до излъчване на краен победител. Максималния брой мачове е 17. Ангажиментът на играчите приключва с изиграването на последния двубой на техния клуб. Ако „Индиън суперлийг” се окаже успешен продукт, догодина всичко започва отначало по същия начин, но с нови изпълнители.

Напрактика сега в Индия се извършва една мини футболна революция, защото се зачеркват всички постулати на УЕФА и ФИФА. Няма и помен от правилото "Босман", което направи изявените футболисти приказно богати в последните 20 години. В същото време този проект изглежда безупречно, защото в него е включено всичко важно - пари, телевизия, публика, звезди... Първенството се излъчва от осем индийски канала, които обхващат най-често срещаните местни езици. Може да се гледа и от световна аудитория, благодарение на договора с "Евроспорт". А и всеки един от играчите е свободен след Нова година да си търси ново предизвикателство.

Лигата набързо се сдоби с предани фенове

Индийците гледат по-далеч

Бурно развивайки своя футбол, те се целят в перспективата да организират световно първенство. Най-вероятно това ще се случи през 2026 година. Дотогава днешната суперлига от осем отбора вероятно ще прерасне в 16 или 20 и първенството ще съдържа тройно повече мачове. Индия ще стане първата страна в света, която ще организира европейския футбол по американски маркетингови правила.

И това, което не успяха в САЩ, Япония или Китай, е напът се случи точно в там. Кой знае - една бъдеща световна футболна лига, която може дори да конкурира Шампионската лига. Засега това са далечни планове, а важното за индийците е, че се наслаждават на гениално доставена поръчка до вратата. Нещо като футболен „Биг Мак”, но още по-вкусно.