Софиянци ще платят близо 5 млн. лв. със задна дата на частния превозвач "МТК груп" - компенсация до 2024 г. Това предвижда ново предложение, внесено от управляващите и БСП за доплащане към сключения договор.

Предложението се внася съвместно от Прошко Прошков и Радослав Влахов от ГЕРБ, Карлос Контрера от ВМРО и Иван Таков и Альоша Даков от БСП.

Причината - цената за пробег на автобусите на "МТК груп" е увеличена не само за миналия период, но и в бъдеще. Фирмата има концесия от 2016 г. за 16 крайградски линии (№ 12, 18, 20, 21/22, 23, 24/24А, 25, 26, 28, 29,  31, 81, 86, 117, 118 и 119), която ще продължи общо 8 години - до 2024 г. Тогава основен аргумент на управляващите е, че компанията ще вози по-евтино от общинския превозвач - "Столичен автотранспорт" ЕАД. Този аргумент бе повторен и през миналата есен, когато възложеният пробег на "МТК груп" по две линии бе удължен.

Това беше факт досега - цената на километър на "МТК груп" бе 3 лв., но ако допълнението към договора бъде одобрено от Столичния общински съвет, частният превозвач ще излиза по-скъпо на столичани от общинския. Според изчисления на гражданското сдружение "Спаси София" цената ще скочи до 3,24 лв на километър.

 "Цената за пробега на МТК ще бъде увеличена със задна дата и така ще му плащаме повече, отколкото на "Столичен автотранспорт", въпреки че общинският превозвач обслужва по-натоварени линии с по-големи автобуси и по-високи разходи", казва се в тяхно становище.

Мотивът за промяната на цените са клаузите за индексация на цените в договора - те предвиждат, ако има 5% скок на инфлацията след подписването му или промяна на цените на гориво-смазочните материали с 20%, да се започнат преговори за промяна на цената за километър пробег. Първоначално "МТК груп" са искали 5,9 млн. лв. повече, след преговори е постигнато споразумение за 4 950 084 лева.

Причината да се стигне до това споразумение е, че работна група в Столичната община е стигнала до извода, че "МТК груп" има основание да съди СО и да спечели делото за още по-голяма сума. Реално предложението в момента е досъдебно споразумение между страните. 

Общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера, който е и председател на транспортната комисия в СОС, коментира във фейсбук:

"Експертите" от "Спаси София" умело мълчат, че споразумението е за индексация /във всеки нормален дългосрочен договор такива клаузи има/.

Пропускат и това, че индексацията е на минимума, операторът се отказва от всички лихви, неустойки, разноски и претенции за този период.

Четвърто - "експертите"  мълчат за факта, че по този договор общината е задължила частния оператор да вози само с газови автобуси "Евро 6", нещо, с което не можем да се похвалим в други части на столицата."

Преди време обаче съветници на "Демократична България" показаха снимки, които сочат, че по някои линии "МТК груп" използва автобуси от 2007 г., които не отговарят на тези стандарти. Нямаше никаква реакция на СО на тези обвинения.

"МТК груп" - скандални концесии от десетилетия

Частният превозвач влиза в скандали с концесията за крайградските линии още от далечната 2008 г. - когато премиерът Бойко Борисов бе кмет на София, а ПП ГЕРБ прохождаше. Компанията, тогава наречена "МТК груп", участва в конкурс за въпросните линии, макар и да нямаше лиценз за превозвач.

След изтичане на скандален разговор между тогавашния зам.-кмет Велизар Стоилов, на който той разпределя транспорта между фирмите участници, конкурсът бе разтурен, а Стоилов подаде оставка. Борисов подписа договор с две от фирмите, но не и с "МТК груп", а когато Фандъкова взе първия си мандат, тя също им отказа. Фирмата започна съдебна битка за линиите.

В крайна сметка ГЕРБ, БСП и СДС се обединиха зад идеята да се потърси извънсъдебно споразумение, защото в противен случай общината трябваше да плати 15 млн. лв. обезщетение за проваления конкурс. Вместо това "МТК груп" получи концесия за 169 млн. лв. за 16 линии и купуване на 60 нови автобуса. Съдът свали неустойката на 5 млн. лв., от БСП оттеглиха подкрепата си от споразумението, и в крайна сметка Карлос Контрера от ВМРО прокара сделката с подкрепата на ГЕРБ и "Атака".

Оказва се, че "МТК груп" сега на практика ще получи обезщетението си по друг начин.