Ще заработят ли най-сетне спорните спортни съоръжения на Витоша?

Това е въпрос, който столичани си задават от години и досега той не намира своето решение заради спор в процедурите по възстановяването на техниката. От Столичната община обаче този път изглеждат твърдо решени да разрешат проблема веднъж завинаги. Във фокуса е Княжевският лифт, но всъщност става въпрос за цялата инфраструктура в планината. Като според "Московска" 33 реновирането може да стане по бързата писта - нещо, което собственикът на съоръженията от години отрича да е възможно.

Вчера кметът Йорданка Фандъкова проведе среща с министрите на земеделието и околната среда - Десислава Танева и Емил Димитров-Ревизоро, и с представители на спортното министерство, на агенцията по горите, РИОСВ-София, общински съветници. На нея не присъства собственикът на съоръженията "Витоша ски" (собственик на "Въжени линии" ЕАД). Днес пред БНТ главният архитект на София Здравко Здравков обобщи резултата от срещата и от думите му стана ясно, че общината и експертите възприемат подхода, за който природозащитниците отдавна говорят - че няма никакви забрани по отношение на промяната на Княжеския лифт. И не само.

Както е известно, от частното дружество настояват, че според промените от 2012 г. в Закона за горите подмяната на съществуващите лифтове започва с промяна на статута на територията под самите тях, която в момента се води горска. Същевременно планът за управление на природния парк забранява изключването на всякаква земя от горския фонд на територията му. Планът допуска подмяната на съществуващите лифтове, но за да се подмени един стар лифт по същото трасе, следва да се сменят фундаментите и стълбовете, е тезата на "Витоша ски". Тази подмяна по смисъла на Закона за устройство на територията (ЗУТ) пък е строителство, а ново строителство - съгласно действащия план за управление - е забранено.

С други думи, собственикът поддържа тезата, че не може да се реновират съоръженията без подмяната на стълбовете и всички гореописани процедури, които следват от това.

Здравков и събралите се вчера експерти от различни ведомства обаче не смятат така. Според тях законодателната рамка позволява възстановяване на Княжевския лифт в рамките на сегашното трасе. Направени са конструктивни обследвания на фундаментите, направени са предварителни проучвания, които са показали, че трасето може да бъде възстановено върху съществуващите фундаменти. При този сценарий може да се изготви документацията и да започнат строителните работи до края на годината.

"Най-бързият възможен вариант е да стъпим в рамките на съществуващите стълбове - това няма да изисква изработване на специализиран подробен устройствен план", посочи главният архитект пред БНТ днес.

На въпроса защо тогава собствениците са на друго мнение, Здравков посочи, че "все пак законодателната рамка се разглежда от тези, които я упражняват" - т.е. не "Витоша ски", а институциите, участнички в процеса, би следвало най-добре да знаят какво е възможно и какво не. Така че според него вчерашното споразумение е достатъчно основание за възстановяване на лифта. И това е най-бързият възможен вариант, който няма да изисква дори изработването на специализиран устройствен план. 

Вторият сценарий е този, при който се подменят стълбовете, каквото е искането на "Въжени линии". При него трябва да се измени специализираният подробен устройствен план, което изисква ред съгласувателни процедури с МОСВ, с Агенцията по горите, доклад до Общинския съвет и пр., "което означава поне година и половина-две процедури и крайният административен акт също подлежи на съдебен контрол". 

"Трябва да си зададем правилно въпроса - кога и как искаме да се възстанови лифтът" - обобщи ситуацията Здравков.

По думите му, когато има две спорещи страни, решаваща е независимата техническа експертиза. Собственикът обаче обжалвал сумата за нея.

"Аз не виждам желание от страна на собственика да се възстанови лифтът. За 13 години този собственик не е направил нито едно действие по защита на това съоръжение", заяви той.

Следващият наболял въпрос е трябва ли да се промени планът за управление на "Витоша", който макар да е изтекъл през 2015 г., все още е в сила. Според арх. Здравков той трябва да бъде преразгледан, защото е "консервативен". И даде пример със "Заека". Влекът не работи от години, Министерството на спорта има желание той да бъде удължен (с около 200 метра), но за да се случи това, трябва да бъде изменен планът. Сходна е ситуацията и с Драгалевския лифт.

Вариантите тук отново са два - цялостно изменение на плана (което върви с цялата съгласувателна процедура) или промяна в специфичните му режими, което е по-бързо като процедура.

"Това, че общината, МОСВ, МЗХГ и ИАГ постигнаха обща позиция, е голяма стъпка напред. Сега собствениците на съоръженията или общината може да действат по тази пътна карта.

Тук не става дума само за "Витоша ски", а за всеки (има и други собственици - ММС, НСА и т.н.). Дискусията касаеше всяко съществуващо съоръжение", коментира и Тома Белев - бивш директор на парка, сега общински съветник от "Демократична България".