Изключително любопитен дебат с цветисти реплики разкрива стенограмата от днешното извънредно заседание на правителството за проектобюджета за следващата година. Министрите масово се оплакват от лисата на пари, като най-краен в критиките си е министърът на вътрешните работи Веселин Вучков, който директно атакува финансовия министър Владислав Горанов с думите:

"Намаленият бюджет на МВР е с 8,31%, тоест минус 93 милиона 496 хиляди лева. Мисля, че финансовото министерство трябва да разясни по-подробно и пред мен, но и на пожарникарите и на полицаите защо МВР понася най-голямата щета."

След това Вучков продължава с аргументите, че не може да подкрепи бюджета:

"Има огромна опасност проектобюджетът да не осигури храна и елементарни помощи за бежанците", казва министърът на вътрешните работи.

Силно недоволен е и министърът на отбраната Николай Ненков, който обяснява:

"Неокомплектоването с личен състав води до невъзможност да се изпълняват задачи, свързани с бойната готовност, защита на суверенитета и териториалната цялост на страната, подготовката на декларираните формирования съгласно договорите на НАТО. В същото време това пречи на целите и способностите в подготовката на подразделение за участие в мисии и операции зад граница под егидата на ООН и НАТО, и на Европейския съюз, и други, като това пречи да се осъществява и учебният процес."

Образователният министър Тодор Танев пък обрисува сметките на ведомството му за следващата година с цитат от класическата литература:

"2015 г. за образованието е нещо като Илф и Петров – ням филм вече няма, а говорещ още няма."

На фона на всеобщото министерско недоволство премиерът Бойко Борисов на няколко пъти пуска стрелички по посока на полицаите, пожарникарите и военните. Той дори директно ги упреква, че те безропотно са търпели година и половина върху тях да се експериментира, а вследствие управлението на Орешарски сега липсвали 9 милиарда лева.

"Няма как, ще режем живо месо", казва Борисов в стенограмата от правителственото заседание, която изобилства от цветни реплики.

Следва пълният текст на стенограмата:

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 година.

БОЙКО БОРИСОВ: Бюджетът се внася от министъра на финансите.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, съвсем накратко и стегнато. Знаете, че разработването на бюджета за 2015 година беше предизвикателство предвид късната актуализация и динамиката на очакванията за макроикономическото развитие през следващата година. 

Бюджетът е разработен в съответствие с приоритетите в областта на публичните финанси, които са залегнали в програмната декларация с ключовите приоритети за формиране на стабилно парламентарно мнозинство. Приоритетите му са: провеждане на политика гарантираща финансова стабилност и постепенна финансова консолидация. Предприемане на действия за оптимизиране на административните структури на бюджетните организации след извършване на функционален анализ и ефективно усвояване на европейските фондове.

Рамката на бюджета за 2015 година е изготвена на база на консервативна прогноза за основните макроикономически показатели и е реалистична оценка за приходите и рестриктивно планиране на разходите. 

Фискалните цели на правителството съответстват на изведената като приоритет политика на гарантирана финансова стабилност и постепенна финансова консолидация. Разчетите и предприетите мерки за ограничаване на бюджетния дефицит предполагат да се елиминират факторите, довели до влошаването на бюджетната позиция през 2014 година и завръщане още с Бюджет 2015 на дефицита в границата до 3% от БВП.

Салдото по консолидираната фискална програма за периода 2015-2017 г. е дефицит съответно в размер 3 на сто от БВП за 2015 година, 2,5 на сто за 2016 година и 2 на сто за 2017 година.

Планираното в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза ежегодно намаление на дефицит е със стъпка от 0,5 на сто и ще бъде добър сигнал за намеренията на правителството да смекчи негативния ефект от еднократното разхлабване на дефицита през 2014 година и да покаже устойчива тенденция към подобряване на бюджетната позиция.

За да стане възможно обаче това, е следван консервативен подход при планиране на приходите с оглед намаляване на рисковете при изпълнението на приходната част на бюджета. 

По отношение на разходите е направен анализ на ефекта от допълнителното ограничаване на разходите в отделни бюджетни системи.

Актуализираната макроикономическа прогноза отразява текущото развитие на икономиката през 2014 година, както и променящите се външни допускания за международната среда до края на 2014 и 2015 година.

Перспективата пред развитието на икономическата активност в световен мащаб остава неблагоприятна. За страните от еврозоната съществува риск от по-продължителен период на ниска инфлация и дори дефлация под въздействие на потенциални външни и вътрешни шокове.

Валутният курс на щатския долар се предвижда да се увеличи спрямо еврото, но това няма да предизвика повишаване на инфлацията в страната ни по линия на външни фактори.

През 2015 година се очаква забавяне на реалния растеж на БВП до 0,8 на сто в резултат на ниското потребителско доверие и негативните очаквания от страна на бизнеса. През следващите две години икономическият растеж ще се ускори с основен принос на вътрешното търсене.

Равнището на потребителските цени в края на 2015 година се очаква да бъде слабо положително, а средно годишното нарастване на хармонизирания индекс на потребителските цени да е 0,1 на сто. Забавените инфлационни процеси в прогнозния период ще допринесат и за относително по-нисък номинален растеж на българската икономика.

Нивото на безработицата през 2015 година се очаква слабо да се понижи до 11,7 на сто, поради ограничените възможности за наемане на работа и при очаквания за по-слабо участие на пазара на труда спрямо предходната година.
Заложените параметри по консолидираната фискална програма за 2015 година са съобразени с променената макроикономическа среда и със заложените основни допускания.

Салдото както споменах е дефицит в размер на 3 на сто от БВП. Приходите са планирани в размер на 36,8 на сто от БВП. Мерките за фискална консолидация в частта на приходите са насочени към създаване на по-добра организация и координация на приходните администрации, събиращи данъчно-осигурителните приходи, разширяване базата за облагане при запазване на „плоското” облагане на доходите на физическите лица и създаване на предпоставки за по-висока събираемост на приходите при запазване на ниските нива на данъчно облагане.

Очакваното ниво на разходите е с 3 на сто повече – 39,8 на сто от БВП за 2015 година при запазване на данъчната политика, основана на ниски данъци при реалистична оценка за изпълнението на програмите финансирани със средствата от Европейския съюз и други донори и съответно при заложените фискални цели за бюджетното салдо.

Основният принос за фискална консолидация имат разходите, чиито относителен дял за 2015 година спрямо очакваното изпълнение за 2014 година намалява с 0,6 на сто от БВП.

Предвижда се максималният размер на държавния дълг към края на 2015 година да се увеличи до 24,5 милиарда, като съотношението държавен дълг – брутен вътрешен продукт се очаква да бъде 29,7 на сто в края на годината. През 2015 година се планира поемането на нов държавен дълг от 8,1 милиарда лева с оглед осигуряване на буфер за обезпечаване на краткосрочни флуктуации на фискалния резерв.

Финансиране на планирания бюджетен дефицит през 2015 година. Дългът в обращение, който следва да бъде рефинансиран, както и нов заем от Европейската инвестиционна банка за осигуряване на средства за съфинансиране на проектите от оперативните програми и от Структурните фондове на ЕС през програмния период 2014-2020.

Приходите. Данъчно осигурителната политика е ориентирана към подкрепа на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, както и ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план.
Предвижда се достигане на минималните нива на акцизните ставки в общността в съответствие с договорения преходен период, като за периода 2015-2017 година е разчетено повишаване на акцизната съставка на цигарите.

В Бюджет 2015 е заложено увеличаване на ставката на данъка върху лихвите по депозитните сметки в търговски банки от 8 на 10 на сто и разширяване на данъчната основа за облагане.

Отмяна на данъчното облекчение за доходите, непревишаващи 12 минимални работни заплати, и въвеждането на две нови преференции за деца.

Запазване размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и участието на държавата в осигуряването за фонд „Пенсии” чрез трансфер на нивата от 2014 година, както и на размера на здравноосигурителната вноска на нивото от 2014 година.

За 2015 година се определя максимален осигурителен доход за всички осигурени лица в размер съответно на 2600 лева.
Увеличаване от 1 януари на минималния осигурителен доход на земеделските производители до размера на минималния осигурителен доход на останалите самоосигуряващи се лица.

В разходната част е предвидено ограничаването на разходите за персонал без делегираните бюджети с 10 на сто в бюджетната сфера, което е свързано с преглед на административните структури и тяхното оптимизиране.

За да се гарантира изпълнението и контрола на тази мярка и в съответствие с предвидените в Закона за публичните финансови възможности в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 година е предвидено в рамките на общите разходи по бюджетите на съответните организации да се фиксира размерът на разходите за персонал. Това ограничение на размера на разходите за персонал не предполага намаляване на индивидуалните размери на заплатите. 

В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза е предвидено увеличаване на размера на минималната работна заплата на два пъти през 2015 година, съответно от 1 януари – 360 лева и от 1 юли – 380 лева.
Следващото увеличение на размера на минималната работна заплата се предвижда да стане от 1 януари 2016 година, като тогава тя достигне 420 лева и от 1 януари 2017 година – 460 лева.

Пенсионната политика се предвижда продължаващо действие на така нареченото „Швейцарско правило” или осъвременяване на пенсиите от средата на всяка година с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година.

Процентът за индексация на 2015 година е 1,9 на сто, след едногодишно замразяване за 2014 година. От 2015 година изискуемата пенсионна възраст и необходимия осигурителен стаж за придобиване право на пенсия се увеличава с 4 месеца за всяка година за периода 2015-2017 година.

В социалната сфера приоритет остават гарантиране на социалната защита на уязвимите групи чрез по-добра насоченост на социалните помощи, повишаване ефективността на програмите. Предлагаме диференциран подход, усъвършенстване на нормативната уредба в сферата на социалното подпомагане и оптимизиране на институционалната структура свързана със социалната защита и най-ниско доходните и рискови групи от населението.

В областта на здравеопазването приоритетите, към които ще бъдат насочени усилията, ще са дейности по спешната медицинска помощ, електронното здравеопазване, лекарствената политика, лечебните заведения за болнична помощ, майчинското и детското здравеопазване и репродуктивното здраве. 

В областта на образованието приоритетите са: осигуряване на равен достъп до качествено образование, професионална подготовка и растеж във всички региони в страната, както и подобряване качеството на обучение във висшето образование на база съответствие с потребностите на пазара на труда. Усилията ще са насочени към насърчаване на автономните висши училища непрекъснато да повишават качеството на предлаганото висше образование, като за целта учебните заведения ще бъдат подпомагане при въвеждането, развитието и усъвършенстването на вътрешна система за оценяване и поддържане качеството на обучение и на академичния състав.

Условията на студентското кредитиране също са фактор за подпомагане на студенти, докторанти и специализанти. 
В областта на науката целите са свързани със създаване на благоприятна среда за кариерно развитие на учените. Насърчаване на развитието на научна дейност чрез програмно конкурсно финансиране, във фундаменталните и приложни научни изследвания и в приоритети на научни области и подпомагане изграждането на ново поколение учени.

За реализирането на приоритетите по отделни секторни политики ключово значение ще има успешното изпълнение на оперативните програми, съфинансирани от фондовете на Европейския съюз. 
През 2015 година всички програми навлизат в финална фаза за реализиране на финансираните чрез тях проекти, поради което се очакват интензивни плащания по програмите за 2015 година.

Политиките в бюджета по отношение на общините са насочени към разширяване на възможностите на тяхното устойчиво и балансирано развитие. Продължават дейностите за преодоляване на натрупаните вътрешни диспропорции между регионите. През 2015 година ще продължи изпълнението на оперативни проекти насочени към генериране на заетост и доходи в регионите.

Мерки за фискална консолидация.
Те са важна част от законопроекта, тъй като на база на тях Европейската комисия ще прецени дали да продължи процедурата за свръх дефицит, която е стартирана автоматично заради очакваните по-високи нива на дефицита спрямо трите процента и включват следното:

Мерки в приходната част.
Споменах вече за увеличаване на ставката за данъка върху лихвите и разширяването на данъчната основа за облагане, оценен ефект около 40 милиона повече приходи от този вид данък.
Отмяната на данъчното облекчение за доходите, непревишаващи 12 минимални работни заплати и въвеждането на нови преференции за деца.
Увеличаване на максималния осигурителен доход от 2400 лева на 2600 лева от 1 януари. 
Ефект в приходите от осигурителни вноски около 43 милиона, в това число за държавното обществено осигуряване – 30,8 милиона и за Националната здравноосигурителна каса – 12,3 милиона.
Увеличаването на минималния осигурителен доход на земеделските производители до размера на минималния осигурителен доход на останалите самоосигуряващи се лица. 
Повишаване контрола на събираемостта на текущи и просрочени задължения чрез въвеждане на изискванията плащанията по договори от разпоредители с бюджет над определен размер да бъдат извършени само чрез потвърждение от приходните администрации, че получателите нямат публични задължения.

Мерки в разходната част.

Основният принос на фискалната консолидация, чиито относителен дял до 2015 година спрямо очакваното изпълнение за 2014 година намалява с 0,7 на сто от БВП.
Във включените мерки се редуцират националните разходи за бюджета за 2015 година, свързани основно с възстановяване на повишаването на възрастта за пенсиониране след едногодишно замразяване от 2014 година. От 2015 година изискуемата пенсионна възраст и необходим осигурителен стаж за придобиване право на пенсия за трета категория труд продължава да се увеличава с по четири месеца всяка година съобразно действащото законодателство. Ефект – намаление с 45 милиона лева.

Преустановяваме отпускането от 1 януари на втора социална пенсия за инвалидност по чл. 101, ал. 3а от Кодекса за социално осигуряване, което е 25 на сто от социалната пенсия за инвалидност, имайки предвид, че за един и същ осигурителен риск се получават две еднакви по своята същност плащания от държавното обществено осигуряване. Ефектът е намаляване на разхода за пенсии за 2015 година със 7,4 милиона. Ограничаване на разходите за персонал с над 300 милиона, в това число намаление на разходите за заплати и осигурителни вноски в бюджетните сфери с 10 на сто, чиито ефект се оценява на около 300 милиона лева по-малко разходи за този показател.

Одобряване на мерки и законодателни промени за оптимизиране на дейностите и подобряване на контрол върху разходите в системата на здравеопазването, ограничаване на разходите за здравноосигурителни плащания. Нетен ефект от тази мярка – 80 милиона, като в това число е предвидена отмяна на приетото от предходното правителство увеличение на основния пакет медицински дейности, чиито запазване би довело до ръст на разходите за здравноосигурителни плащания. Ограничаване включването на нови скъпо струващи медикаменти, ограничаване нарастването на обхвата на дейностите, които болниците могат да извършват по договор със здравната каса. Въвеждане на единни правила за финансово управление на болниците, фиксиране на годишни обеми на дейности и средства, за които здравната каса заплаща на всяко лечебно заведение.

Преустановяваме поради недоказана ефективност въведената от 2014 година Публична инвестиционна програма. Като ефект – около 100 милиона лева намаление на капиталовите разходи.

В заключение, бюджетът за 2015 година отразява средносрочната фискална стратегия на правителството за елиминиране на бюджетните дисбаланси и възстановяване на бюджетните позиции чрез последователни стъпки за консолидация. Бюджетът за 2015-та е първата по-голяма стъпка на правителството за изпълнение на ангажиментите за изготвяне на стабилен и реалистичен бюджет.

БОЙКО БОРИСОВ: Колеги, слушам ви.
Господин Вучков.

ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, не мога да подкрепя предложения проектозакон за бюджет 2015.
Няколко причини, много накратко.

Този бюджет вещае една финансова криза в МВР. Намаленият бюджет на МВР е с 8,31%, тоест минус 93 милиона 496 хиляди лева. Мисля, че финансовото министерство трябва да разясни по-подробно и пред мен, но и на пожарникарите и на полицаите защо МВР понася най-голямата щета.

Например, предвидени са приходите в МВР да се увеличат с 35 милиона лева. Не можем да си обясним как ще стане това. На фона на намалението в МВР ще спомена, че е предвидено известно увеличаване на бюджета на съдебната система, например, с 3,6%, на външно министерство с 15%, има и на други министерства, макар че когато 2009 година цяло едно Министерство на извънредните ситуации влезе в МВР, то не влезе със своя бюджет. 

2015 година е година е административна реформа във вътрешното министерство, но на фона на предлагания бюджет това трудно може да се постигне и отново ще попитам – защо МВР понася най-големият удар от почти 100 милиона лева намаление, при положение, че имаме огромен миграционен натиск, че имаме сериозен приоритет Шенген. Не говоря за неразплатените дългове към края на годината, които ще са около 70 милиона лева, и нуждата от техническо оборудване от страна на МВР по най-различни поводи, включително и предоставяне на много електронни услуги.
Само малко статистика, за да не ви отегчавам. 

От месец януари 2010 година, когато за първи път фиксирахме щатната численост на МВР в нормативен акт, до декември 2014 година, щатната численост на МВР е намалена с 11 670 бройки, тоест 19% съкращения. Сега към днешна дата заетите в МВР, на които се плащат заплати са 47 785 човека, държавни служители или работещи по трудов договор.

Също така мисля, че е абсолютно неправилно бюджета на Държавната агенция за бежанците да влиза в бюджета на МВР. Това, доколкото ми е известно, е ситуация от 2007 година, а разходите на Агенцията за бежанците растат многократно предвид този миграционен натиск. Има огромна опасност проектобюджетът да не осигури храна и елементарни помощи за бежанците.

Фондът за пътна безопасност, който изградихме 2012 година с огромни усилия. Става дума за санкциите, които се налагат с електронен фиш основно – трябва да се ползват само за това, за дооборудване техническо на българската полиция, за да избегнем корупционния елемент. Само че, доколкото разбираме, този фонд се претопява в общия държавен бюджет. Мисля, че това е неправилна позиция. Натрупаните суми от глоби в този фонд трябва да се ползват само и единствено за подобряване безопасността по пътищата и най-вече за купуване на технически средства за българската полиция. 

С оглед на това наистина изразявам становище, че не мога да подкрепя законопроекта за бюджета.

БОЙКО БОРИСОВ: Военният министър.

НИКОЛАЙ НЕНКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми господин Горанов, позволете ми и на мен да изразя несъгласия относно предвидения за Министерството на отбраната бюджет, като имам следното предвид. В частта за персонал намалението е в размер на 77 милиона лева, като в същото време има увеличена текуща издръжка и капиталови разходи с 10 милиона 577 хиляди лева.

Щатният личен състав на Министерството на отбраната е утвърден в съответствие с плана за развитие на въоръжените сили на Република България, приет с Постановление №333 на Министерския съвет от 2010 година. Бялата книга за отбрана на въоръжените сили е приета от Народното събрание, също споменава, че личният състав с администрацията възлиза на 41 808.

Уважаеми господин министър-председател, неокомплектоването с личен състав води до невъзможност да се изпълняват задачи, свързани с бойната готовност, защита на суверенитета и териториалната цялост на страната, подготовката на декларираните формирования съгласно договорите на НАТО. В същото време това пречи на целите и способностите в подготовката на подразделение за участие в мисии и операции зад граница под егидата на ООН и НАТО и на Европейския съюз и други, като това пречи да се осъществява и учебният процес.

Държа да отбележа, уважаеми господин министър-председател, че освобождаването на военнослужещите се осъществява при нас след шестмесечно предизвестие, за което се дължи възнаграждение, водещо до невъзможност намаляването на разходите за персонал. Освен това, в разчетите не са включени разходи за полагаемите се обезщетения по силата на Закона за въоръжените сили. Това показва, че реално, в следствие на намалението на персонала на Министерството на отбраната, вместо да се постигне редукция на бюджета, ще бъдат необходими допълнителни средства за поемане на съответните обезщетения при освобождаването на персонал.

Намалението с 77 милиона лева не би могло да бъде компенсирано от структурите извън Българската армия. Това означава, че неминуемо ще се наложи съкращаване числеността на наличния състав. Подобно освобождаване на личен състав би противоречало и на коалиционното споразумение, което подписахме, и по-конкретно в точка 19. В точка 6 от коалиционното споразумение, в което се декларира, че ние ще запазим числеността на Българската армия, уважаеми господин министър-председател.

В допълнение, следва да се има предвид, че всички промени на личния състав в Министерството на отбраната се осъществяват на базата на прегледа на структурите на въоръжените сили, базиращ се на анализа на средата на сигурност и следва да се съгласуват с останалите партньори от НАТО.

В гореизложеното и тези безспорни факти, които споделих, и обстоятелства налагат извода, че Министерството на финансите следва да осигури необходимите средства за персонал на личния състав от Министерството на отбраната, минимум така както са разчетени в проекта за бюджет 2015 година и следващите бюджетни години.
Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Предполагам, че всичките ви изказвания ще бъдат в този дух, ще бъдем търпеливи да ви изслушаме, защото сами разбирате, че при този дефицит, който многократно казах – разликата от падането и връщането ни тук на власт е 9 милиарда загуба за държавата, така че Българската армия, полицаи и пожарникари да бъдат наясно, че когато търпят година и половина да се експериментира с тях, както и предполагам, че всички останали ще кажат, след това се реже живо месо. Това е, за съжаление, горчивата истина.

Министърът на финансите няма откъде да изкара парите. Има Лисабонско споразумение до 3% дефицит. Тук трябва да се разберем от здравето ли ще вземем за отбраната, от образованието за МВР или от културата за транспорта. Тук трябва да се разберем. Това са парите, днес трябва да излезем с решение. 

Предполагам, че след проверката по язовирите, която е направена, трябва да се заделят пари и да се събарят или да се ремонтират, за да не загиват хора.

Така че, освен за стенограмата и да се чуе, че не сте доволни и че ви трябват пари, искам като завършвате да казвате: „Предлагам да се вземат от Министерството на правосъдието 50 милиона и да се прехвърлят на Министерството на отбраната” или „От Министерството на вътрешните работи искаме да вземем от здравеопазването 85”. А не да прехвърляте на министъра на финансите, че не приемате бюджета. Не го приемате, но дайте вашия вариант. 

Госпожа Павлова.

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Благодаря, господин премиер. Уважаеми колеги, считам, че бюджетът – такъв, какъвто е представен, това е максималният му вариант, и въпреки че и в сектор регионално развитие и благоустройство има огромен недостиг и недофинансиране, ние нямаме голям полезен ход да не подкрепим бюджета. В противен случай няма да можем да продължим напред.

Искам обаче да използвам случая да направя няколко коментара по предложения проект на бюджет. Първо, ако погледнем цялостната рамка на бюджета, бюджетът на Министерство на регионалното развитие и благоустройството е леко увеличен. Това се дължи не защото сме получили допълнителни пари, а от сливането на двете министерства – на регионалното развитие и на инвестиционно проектиране. 

Втори важен коментар е една огромна благодарност към Министерството на финансите, защото всъщност възстановиха справедливостта. Знаете, господин премиер, колеги, през бюджет 2013 г. от Агенция „Пътна инфраструктура“ бяха взети пари, които се полагат единствено и само за пътища. По Закона за пътищата всички приходи от винетки трябва да отиват за ремонт и поддържане на пътища. За 2014 г. бяха отнети 60 милиона от бюджета и затова завършваме с дефицит. Сега Министерството на финансите възстанови справедливостта и спазването на закона и възстанови средствата от винетки да отиват единствено и само за поддържане на пътища. Макар и недостатъчни, това беше много важно.

Има обаче три недофинансирани сектори, на които държа да обърна внимание и се обръщам към министъра на финансите. Може би не днес, но ние трябва да намерим решение в следващите седмици.

Първото е необходимостта от създаване, така както е и в нашата коалиционна декларация и управленска програма, осигуряване на финансиране и създаване на Фонд за енергийна ефективност за създаване на Програма за енергийна ефективност. Ясно е, че няма възможност тя веднага да стане двумилиардна програма. Сутринта обсъждахме и с комисар Кристалина Георгиева възможността за получаване на този ресурс от новия енергия инструмент, но въпреки това този фонд трябва да бъде създаден в следващата година поне със 150-200 милиона от бюджета, за да може тази национална програма да започне да функционира.

Вторият много важен коментар, това е отново ангажимент в нашата управленска програма – магистрала „Хемус“. Обръщам внимание, че за момента за нея нямаме предвиден ресурс и източник за финансиране. През следващата година имаме възможност да започнем изграждането на първите 60 километра от оставащия участък на тази магистрала, както и довършването на Шумен – Белокопитово и пътния възел там. Задълженията там са 40 милиона. Година и половина не е разплащано на изпълнителите, въпреки че са строили. Така че това е също един много важен елемент от бюджета, който трябва да бъде предвиден по един или друг начин.

Трето, но не и по значение, това е цялостното разпределение и управление на средствата, които са от заеми, т. нар. държавни инвестиционни заеми, които са предвидени за всички министерства.

Необходимостта за следващата година, за да си изпълним споразумението с Европейска инвестиционна банка за транзитни пътища и със Световната банка за строителство на язовири са в размер на 350 млн. лв. За тези две дейности обаче в цялостния бюджет няма предвидена конкретна сума, а бюджетът на всички министерства за инвестиционни заеми е 195 милиона, което автоматично означава, че ние имаме като минимум три пъти по-малко от необходимите средства за довършване на пътни отсечки и за строителство на язовири. Разбирайки обаче необходимостта от спазване на 3-процентния таван на дефицита, означава, че ние ще замразим строителството на голяма част от пътните проекти, които финансираме с държавни инвестиционни заеми по програмата за транзитни пътища, и означава, че ще започнем строителството само на един, а не на три големи язовира за водоснабдяване.

Това държа да го отбележа за целите на протокола, за да се знае тази информация, но го правим не защото сме безотговорни, а поради липса на финансов ресурс и поради това, че виждаме година и половина как нямаше и напредък по реализацията на тези проекти и важни средства от бюджета бяха изхарчени с друга насоченост.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Министърът на образованието.

ТОДОР ТАНЕВ: Благодаря.
Чувствам се длъжен да кажа някои неща за образованието, тъй като който пести от учителите после посяга на децата, което е дъното. 

По принцип, образованието е бомба с мултипликационен ефект, като имаме предвид 900 хиляди ученика, милион и половина родители, 250 хиляди студента, БАН, 28 регионални инспекторати, и то пръснати по цялата територия на страната…

Само няколко думи.
Първо, главният секретар на министерството е изчислил минимален недостиг от 19 милиона. 
Второ, вътрешните възможности за компенсация в системата са ограничени. В момента ги изследвам какви са. Вероятно има, но те няма да могат да покрият 19 милиона.
Трето, проблемът е остър за първите шест месеца от 2015 г., тъй като спира субсидията по оперативната програма „Развитие на човешки ресурси“ и предстоящото вероятно навлизане на субсидирането по оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Тоест, 2015 за образованието е нещо като Илф и Петров – ням филм вече няма, говорещ още няма.* Моля за тази дупка да помислим, която е за някакви преразпределения.
Четвърто, благодарим много за разбирането за новата политика, която има към висшето образование. Там имаме покачване и това е добре, но острият проблем е в училищата. По-точно: първо, заплатите на учителите за 2015 този път няма да могат с този бюджет, тая рамка да бъдат изобщо коригирани, а знаем, че учителите имат под средната за страната заплата; второ, целодне