Европейската комисия реши днес да предяви иск срещу България пред Съда на Европейския съюз (СЕС) за това, че все още не е свързала своя национален търговски регистър със Системата за взаимно свързване на търговските регистри (BRIS).

По този начин страната ни нарушава Директива относно някои аспекти на дружественото право.

Крайният срок, в рамките на който България трябваше да се свърже с BRIS, беше 8 юни 2017 г. Повече от 4 години след изтичането му и въпреки многократните призиви от страна на Комисията България все още не е свързана със системата.

В резултат нито една от функциите на BRIS не е налична по отношение на българските дружества. Това  затруднява получаването на съответната информация за нашите дружества за гражданите, дружествата и специалистите от ЕС.

Освен това без BRIS търговските регистри не могат да си сътрудничат при презгранични сливания, в които участват български дружества, или при процедури, свързани с презгранични клонове на наши дружества.

Затова ЕК реши да предяви иск.

BRIS улеснява достъпа на обществеността до информация за дружествата от ЕС. Тази система гарантира, че всички търговски регистри в ЕС могат да обменят информация помежду си по електронен път, по безопасен и сигурен начин във връзка с презгранични сливания и чуждестранни клонове.

Други процедури срещу страната ни

Същевременно Европейската комисия изпрати до България уведомителни писма за нарушения в други области.

• С уведомително писмо Брюксел приканва София да изпълни задълженията си съгласно Директивата за депонирането на отпадъци. Този документ установява стандарти за депата, за да се предотвратят неблагоприятните последствия за здравето на човека, водите, почвата и въздуха. Депата не могат да продължават да функционират след 16 юли 2009 г., освен ако не спазват законодателството на ЕС. След тази дата у нас са действали 113 такива инсталации. В края на 2017 г. България е уверила, че всички те са спрели работа В действителност обаче 43 от тези депа все още не са затворени и рехабилитирани напълно.

• В свое мотивирано становище ЕК призовава България да приведе националното си законодателство в съответствие с Директивата за контрола на опасностите от големи аварии, които включват опасни вещества. Страната ти все още не е определила по правилен начин приложното поле на Директивата чрез въвеждането на понятието „друго предприятие“ в националното законодателство. Това е довело до наличието на няколко несъответстващи на документа разпоредби. Някои технически разпоредби също са неправилно въведени в националното законодателство. Сред ях са определението за „инспекция“, както и информацията, която следва да бъде публично достояние, и предоставянето на обществеността на навременна възможност да изрази мнение.

• Комисията изпрати до България допълнително мотивирано становище с призива да приложи законодателството на ЕС за правото на достъп до адвокат. При задържане заподозрените лица имат правото да уведомят трето лице и да осъществят връзка с трети лица и консулски органи през периода на задържане. Директивата за правото на достъп до адвокат гарантира, че от ранните етапи на полицейското задържане децата не са лишавани от свобода, без да бъде уведомен подходящ възрастен. Установените пропуски засягат уведомяването на подходящ възрастен, когато уведомяването относно задържането на носителя на родителска отговорност би било в противоречие с висшия интерес на детето.

• С официално уведомително писмо ЕК призовава България да премахне изискванията за професионалните водачи да представят свидетелство за психологическа годност в допълнение към свидетелството им за управление на МПС. Те са в нарушение на директивите за свидетелствата за управление на превозни средства и за свидетелства за професионална компетентност. Понастоящем от професионалните водачи (по-специално на камионите и автобусите) се изисква да представят на контролните органи свидетелство за психологическа годност, в допълнение към шофьорските книжки. Директивата за свидетелства за управление на превозни средства обаче определя условията за издаване, подновяване или замяна на европейски свидетелства за управление на МПС, по-специално минималните стандарти за физическа и психологическа годност. Следователно психологическата годност на притежателите на шофьорски книжки, упражняващи дейност като професионални водачи, вече е установена при издаването и подновяването на свидетелството за управление. Няма причина да се предполага, че професионалните дейности по управление на превозни средства пораждат конкретни опасения за пътната безопасност. Освен това налагането на по-строги минимални стандарти за психическа годност на българските професионални водачи ги поставя в по-неблагоприятно положение. Това противоречи на целта за избягване на неравни условия на конкуренция за тези водачи.

• В мотивирано становище ЕК призовава България да транспонира правилно правилата на ЕС на летище София. Става дума за член от Директивата за летищните такси. Трябва да се въведат закони, с които да гарантират, че летищните такси, налагани на авиокомпаниите на основните летища в ЕС, се изчисляват в съответствие с принципите на прозрачност, консултации и недискриминация. Летищата трябва да се консултират с авиокомпаниите за своите такси. Страните членки са задължени да определят независим орган с правомощия да се произнася по спорове във връзка с таксите.

• Освен това България заедно с още 23 страни членки на ЕС (от общо 27) са призовани да спазват Директивата за командировани работници. Това гласи официално уведомително писмо от Брюксел. Тези държави не са привели различни национални разпоредби в съответствие с Директивата. Нейната цел е да укрепи практическото прилагане на правилата за командироването на работници чрез решаване на въпроси, свързани с борбата с измамите и заобикалянето на правилата, достъпа до информация и административното сътрудничество между страните членки.