Дипломите и грамотите в ЕС за професионална квалификация да бъдат уеднаквени и взаимно признавани.

Това се съдържа в представените днес предложения на Европейската комисия.

ЕК предлага страните членки да въведат електронни бележници на пълнолетните граждани, в които да се вписват всички допълнителни обучения, които са преминали. Предлага се държавите да осигуряват достъп на пълнолетните до образователни и квалификационни курсове, съобразени с нуждите на пазара на труда.

90 на сто от работните места в ЕС днес изискват цифрови умения. Едва 56 на сто от възрастните обаче притежават такива способности.

Пандемията от COVID-19 ускори необходимостта от преквалификацията и повишаването на квалификацията на работната сила. Целта е адаптиране към променящия се пазар на труда и отговор на търсенето в различните сектори.

Но прекалено малко хора участват в редовни учебни дейности след първоначалното си образование и обучение. Причините са, че често им липсват финансови ресурси или време за подобряване и придобиване на нови умения. Мнозина не са запознати с възможностите за учене и ползите от тях.

Затова ЕК предлага на страните членки да създадат индивидуални сметки за обучение и да предоставят права на обучение за всички възрастни в трудоспособна възраст. Това е и същността на първото предложение.

Второто е за микроквалификациите. Те удостоверяват учебните резултати след малък учебен опит, например кратък курс или обучение. Целта е да се помогне на хората да развият знанията, уменията и компетентностите, от които се нуждаят за своето личностно и професионално развитие.

ЕС си постави за цел до 2030 г. делът на преминаващите през годишно допълнително обучение пълнолетни да достигне 60 на сто. Това ще бъде двойно повишение спрямо данните от 2016 г.

Ако предложенията бъдат приети, ще бъде постигната целта на ЕС за учене през целия живот и за общодостъпност на образованието, коментира евроомисарят по въпросите на иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Мария Габриел.