Мегакорпорацията Meta, под чиято шапка са някои от най-големите социални мрежи в света - Facebook, Instagram, WhatsApp - е инвестирала нови 150 млн. долара за своя Надзорен съвет, създаден през 2019 г.

Идеята тогава бе в него да работят независими експерти, които да разглеждат решенията на модераторските екипи на социалните платформи и да отсъждат дали те прилагат коректно правилата - както и дали самите правила са коректни към потребителите. В някакъв смисъл той служи като вид апелативен съд.

При създаването на Съвета Марк Зукърбърг вложи първоначални 130 млн. долара, макар реалната му работа да започна чак през 2021 г. 

През последните три години Съветът е получил над милион обжалвания на решения на модераторите на Facebook. Произнесъл се е само по 25 от тях, но пък е предложил 118 промени в политиката на Facebook.

Единственото по-известно решение бе потвърждението на банването на бившия американски президент Доналд Тръмп от Facebook, което модераторите направиха след щурма на Капитолия през 2021 г. Съветът реши, че блокирането на Тръмп е правилното решение, но отсъди, че то не може да бъде безсрочно - затова бе ограничено до две години и бившият президент ще има отново достъп до Фейсбук преди следващите избори.

Въпреки на пръв поглед малкото активна работа на Надзорния съвет, от Meta вече признаха, че не могат да насмогнат с препоръките на компанията. Има и позитивни ефекти - благодарения на препоръки вече има изключения за сатира в правилата на Facebook, ограниченията на речта на омразата са по-ясно дефинирани, а политиките срещу доксинг (тормоз в реалния свят) са по-добри. 

Съветът показва и независимост с критика към липсата на прозрачност при модерирането на ВИП-потребители от страна на Зукърбърг.