Главният прокурор Иван Гешев говори вчера в Хисаря на събитие, наречено Осма годишна конференция на тема “Безопасна инфраструктура”, организирано от Българската браншова асоциация “Пътна безопасност”. Преди дни той също бе на сходно мероприятие в БТА, организирано от бившия шеф на КАТ Богдан Милчев и ръководения от него Институт за пътна безопасност. На двете обвинител № 1 повтори горе-долу едно и също: държавата няма политика и визия, зарязала е пътната безопасност и цари "безхаберие".

Това - по собственото ми скромно мнение - на първо място е истина. И второ - подходящо е като позиция за публицистика в опозиционно издание.

Но нека обърнем внимание на някои от акцентите в изказванията на Гешев – които за по-голяма прецизност ще цитираме едно към едно (многоточията спестяват единствено по-многословни фрази, но не променят - надяваме се - есенцията на мисълта му, б.а.).

На снощното събитие Иван Гешев риторично се попита: защо са там – неправителствени организации и прократурата, „на която не ѝ е работа“ (твърдение – само по себе си достатъчно спорно, като се има предвид цялото нещо, наречено Наказателен кодекс, по което единствено прокуратурата има право да обвинява,).

Той сам си отговори:

"Все някой трябва да се занимава... И след като състоянието е такова (на пътната безопасност), някой трябва да направи нещо. Защото пак ви казах – регресът е видим!"

И още: "Институциите не си взаимодействат на необходимото ниво".

"Моято оценка е, че може да бъде решено, подобрено - без да кажем някакви изключително големи усилия. Трябва да има единна държавна политика в тази насока... Дали го наричаме пътна карта, дали го наричаме програма, дали го наричаме по някакъв друг начин... Но трябва да има такава стратегия и то за продължително време."

Нека попитаме:

Г-н Гешев, вие ли пратихте предложения в парламента през 2020 г. да има доживотен затвор за тежки ПТП, при които е участвал пиян или дрогиран водач? И оттогава нападате ли при всяка удала ви се възможност законодателната власт как не им обръщала внимание - въпреки очевидната им абсурдност и не правни, а популистки цели? Разбира се – само откакто парламентът не е доминиран от – ясно кого – преди това не споменавахте да имате такива проблеми.

Както и нападате ли МВР, че „регресът е видим“ - пак откакто... ясно на кого не е изпълнителната власт.

И тези ви нападки спомагат ли за желаната от вас „единна държавна политика“?

Още повече, че на провелото се в понеделник заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението в Министерския съвет... изобщо не отидохте.

Преди дни на въпросната среща, организирана от Богдан Милчев, пък Гешев каза буквално:

„Българската държава и българските институции са в дълг към българските граждани... Хубавата българска дума безхаберие! Просто никой не го интересува тази тема! Тя не представлява интерес.“

И тук може да се зададе един прост въпрос:

Колко обвинителни акта внесе българската прокуратура, свързани с калпаво изпълнение, маркировка, поддръжка или ремонт на пътища? Не говорим за осъдителни присъди, а поне за внесени обвинения? Да оставим осъдителните присъди, тъй като - както обича да казва главният прокурор, те зависят от съда (което също не е точно така: зависят и от качеството на обвинението, б.а.)

Да питаме още: 

В катастрофата с 46 изгорели македонски граждани, в катастрофата със сръбски автобус с деца на магистрала "Тракия", в катастрофите по влаковите трасета край Хитрино и Калояновец откриват ли разследванията, водени винаги от подчинената ви НСлС, друг виновник освен водача/машиниста? И никога - длъжностни лица с отношение към пътното, респективно - железопътното трасе?

Има такива обвинения по 1 (едно) дело - за катастрофата с 20 жертви от Своге. Но бяха ли "извадени" двамата големи шефове от АПИ - директор и зам.-директор в отделно дело, което за зла беда все буксува и не тръгва?

Нещо повече – Гешев цитира вчера доклада на АПИ след трагедията на АМ "Струма" с македонските граждани, който бил огромен обем – и от него става ясно, че "няма магистрала или първокласен път в страната, които да нямат изключително сериозни пробеми.. Няма!" (точен цитат).

Въпросът е:

Как това ваше откритие се съотнася към милиардите евро, налети в инфраструктурно строителство и къде са разследванията и обвинителните актове, внесени от българската прокуратура? Щом евентуално има данни за безстопанственост, престъпления по служба, немарливо изпълнение на служебни задължения, довело до смърт, или други състави от НК, които подчинените ви над 1500 прокурори със сигурност познават отлично.

"Пътната безопасност и създаване на всички условия да се минимизира рискът е доста важен сегмент в безопасността на всеки един от нас... Ако са взети всички мерки на този пътен участък, това съществено намалява риска", констатира сам главният прокурор по повода.

На вчерашното събитие Гешев заяви още:

"Неправителствените организаиции трябва да послужат за инициатор и за стимул за подобряване на това състояние... Защото... При един такъв граждански натиск с удоволствие и без удоволствие определени институции ще започнат да си вършат работата поне по-добре..."

Да питам:

Г-н Гешев, вие ли бяхте този, който щом получи доклад за състоянието на правата на човека в България от една НПО, ѝ върна томче от "Под игото" с „Батареята на Зли дол“ и томче на Йордан Йовков? И казахте ли, че сте разбрал доклада като желание за "невербална комуникация“?

Стимулира ли ви това "с удоволствие или без удоволствие" да си свършите работата като институция топ-ъф-дъ-топ на държавното устройство? Или просто на света съществуват добри и лоши НПО.

Гешев призова още: "Изключително нормативно трябва да бъдат уредени взаимодействията между тези институции" - заетите с пътната безопасност. Нищо че то го има уредено в куп процесуалин закони - в НПК, в ЗМВР и не само там.

Гешев призова още за „комплексни промени в Закона за движение по пътищата“, а не само за „палиативни промени“ когато стане някое тежко ПТП, и „с цел да се покаже колко сме ангажирани и колко... милеем за българските граждани да почнем да променяме на парче отделни законови разпоредби.“

В този дух, да припомним отново предложението му за "доживотен затвор“, дошло точно след катастрофата с Милен Цветков. Както и предишни акции на прокуратурата като онази срещу „кортежите“, когато охранители на фамозния Ивайло Борисов-Иво Ториното набиха граждани на Околовръстното. Или пък тази за цвета на пешеходните пътеки в страната...

И да попитаме:

Искаше ли чрез тези активности прокуратурата да покаже единствено „колко милее за българсикте граждани“, тъй като правният резултат от тях е нула пресечена?

Ето и видео с изказването на главния прокурор от вчера: