Най-големият български рали шампион - Димитър Илиев, който само преди дни напусна поста си в Агенцията за безопасност по пътищата, обясни днес пред Нова причините за своето напускане. Разказът му шокира с разкритията си за отказа на Агенция "Пътна инфраструктура" да върши своята работа дори за елементарни дейности по подръжката на пътищата. 

Илиев описа картина, в която е бил принуден да се моли на АПИ да реши някои от най-наболелите проблеми по пътищата, включително за неща като измиване на светоотразителните знаци по мантинелите, премахване на прекомерна растителност, боядисване на пътна маркировка. Всичко това принудило рали шампиона да подаде своята оставка, за да не се принуждава да става част от тази система. 

"Убеден съм, че някои от жертвите можеше да бъдат спасени с малко усилия. Как успяват в другите държави да решават проблемите на момента, а ние ги точим с години? За елементарни неща - да сложим някъде маркировка, да отрежем храстите някъде, да изправим знак, да поставим мантинела - отнемаше месеци. Някои от нещата дори не се свършиха. Вие дори не можете да си представите съпротивата. Това са хора, които повече от 10 години работят в такива позиции, създали са си някаква златна среда, не искат да им се разбива статуквото, в което работят", обясни днес Илиев. 

По думите му проблемът е именно в АПИ, която е собственик на по-голямата част от републиканската пътна мрежа. 

"На всяка наша среща - над 40 общо - те ми казваха как не може да се направи нищо и че нямали ресурс. От ден първи ги моля да измием мантинелите заради светлоотразителите, по които шофьорите се ориентират къде да карат в тъмната част на денонощието. До ден днешен не са измити."

Твърденията на АПИ, което е под контрола на МРРБ на министъра в оставка Гроздан Караджов, за липса на средства са меко казано странни. Още преди актуализацията на тазгодишния бюджет, депутатите в НС дадоха на МРРБ цели 2,6 млрд. лв., от които 2,5 млрд. лв. именно за АПИ. Това е абсолютен рекорд в новата ни история и сумата е с цели три пъти по-висока от тази през 2021 година. Факт е, че Гроздан Караджов през цялото време разказваше, че Агенцията се нуждае от много повече пари и тази тема стана една от основните за раздора в отношенията между "Има такъв народ", от чиято квота министър е Караджов, и "Продължаваме промяната". Трябва да се има предвид и че Димитър Илиев е член на ПП. 

Въпреки това е невъзможно да се обясни, че с 2,5 млрд. лв. АПИ няма възможност да мие мантинели, да полага маркировка или да подстригва растителност. 

Днес Илиев подчерта, че "съпротивата" на АПИ станала още по-сериозна след като Станислав Трифонов оттегли своите министри от коалиционния кабинет. .

"Усещайки, че се разклаща стабилността на правителството, вече съвсем нямаше смисъл да стоя в агенцията. Това е съпротива на всички нива и е повсеместен проблем", подчерта още Илиев. 

Според него работата върви добре в координация с МВР, но заяви и че цялостният проблем е, че институциите и нас отказват да поемат отговорност за безопасността на пътя като своя грижа. Каза и че всички пътни карти и стратегии, които е разработил с колегите си остават просто документи на бюрата на чиновниците. 

"Колко години се строи АМ "Хемус", докъде е построена и как бяха раздадени последните пари за нея?  Безхаберие и масово построяване на пътища с некачествено строителство - те още не са построени, а вече започваме да ги ремонтираме и отстраняваме проблемите"

Илиев разказа, че Кирил Петков опитвал да му помогне и заяви, че продължава да вярва в него и "Продължаваме промяната". Самият премиер опитал да го спре да напусне няколко пъти, но рали легендата му отговорил, че "има поне 100 други начина да си губя времето."

Припомняме, че новият шеф на АПИ, назначен от Караджов, е Тодор Василев, който за малко бе и депутат от "Има такъв народ".