• Леко подобрение на картинката след 12 август, откакто МВР активно е на пътя срещу нарушителите;
  • Работят междуведомствени групи и има идеи за сериозни промени в законодателството - включително:
  • ограничаване на алкохола за професионални водачи до 0.2 промила,
  • сваляне на максималната скорост на магистрала на 130 км/ч,
  • масови зони до 30 км/ч в населено място;
  • промяна на Наредба №1 за изследване на проби за алкохол и наркотици, нови лаборатории,
  • революция във връчването на електронни фишове.

Това бяха само някои от жалоните на кръгла маса, провела се в Министерския съвет по инициатива на вътрешния министър Иван Демерджиев. Темата беше "Безопасност на движението по пътищата", а идеята - весевъзможни замесени страни и институции да изкажат своето мнение по въпроса с тежката пътна обстановка.

Демерджиев маркира три типа теми проблеми. На първо място - изключително високия травматизъм при децата:

"Не е приеливо всяка година да загиват над 30 деца и 1000 да са с тежки травми. За 10 г. това означава 300 загинали и над 10 000 ранени деца по пътищата на България", каза той.

Според него, изходът е да започне възпитание на хлапетата още в детската градина и училището - като бъдещи участници в движението.

"Това, което се случва по пътищата е проекция на това, което се случва в България - липса на толерантност, липса на внимание липса на грижа за състоняието и промлемите на другия", каза той.

Като друг проблем минстърът посочи, че над 20% от загиналите са по вина на водачи, които са по врме на работа. Изтъкна, че в ЕС 6 от 10 трудови злополуки са ПТП-та. Според МВР трябва да се повиши грижата и контролът на работодателите за живота и здравто на своето служители.

Сред проблемите той очерта и небоходимост някак чрез медиите да се промени отношението на обществото към нарушителите на скоростта.

Сред предприетите мерки от МВР досега министърът очерта, че 8000 служители от други звена са преминали курсове и изпит и вече могат да работят с техниката и нормативната база по пътния контрол. Изцяло се набляга на линейния контрол (патрулките да се сдвижат в потока и да изваждат агресивни водачи) и на широкообхвантия (т. нар. холандски метод на спиране по няколко коли заедно, като мярка срещу корупцията).

МВР е вкючило охранителна полиция и е направило специална разстановка - къде са най-уязвимите участъци.

Демерджиев посочи общоизвестното - че сред разпоредената спецоперация (след ужасяващата катстрофа на Георги Семерджиев с две загинали момичета в София), рязко е нараснала разкриваемостта за управление след употреба на алкохол и наркотични вещества.

"Впрочем това създава и впечатлението, че те (случаите на пияни или дрогирани водачи, б.р.) са нараснали. Моето виждане е, че не са нараснали случаите, а по-скоро нарасна броят на задържаните и такива, които извършват този род нарушения."

На днешния форум обаче бе отчетено, че има проблем с отказа да бъдат изследвани и работна група също умува за законови промени в тази насока. 

Нараснал е съществено и броят на установени превишения на скоростта, посочи още министърът.

Сред неочакваните изненади, дошли в резултат на по-активната работа той пък посочи нещастните случаи - че няколко полицаи пострадаха, докато са на работа.

Специално се мисли къде КАТ да извършва безопасно спиране.

Проблем е и връчването на издадени електронни фишове. За решаването му обаче е много важно да се пристъпи към законодателни изменения - това може да стане по пощата, по електронна поща, от служители от други администрации, когато отидете за админиспративна услуга и пр.

Скоро нови болнични заведения пък ще бъдат включени към тези, които имат лаборатории за изследване на пияни и дрогирани. А специално в МВР болница такава ще заработи до дни.

Форумът бе уважен на сериозно ниво - зам.министри освен на МВР, на правосъдието, на транспорта, на МРРБ и дори на образованието дебатираха с депутати от няколко парламентарин партии (празно остана мястото, запазено за Мустафа Карадайъ). Но пък бившият ГЕРБ-министър Христо Терзийски без проблем размени няколко думи със сегашния.

Имаше върховни прокурори, съдии от ВКС, възловите агенции - "Автомобила администрация" (бившата ДАИ) и "Пътна инфраструктура", плюс представители на богатата гама от НПО, сдружения на инструктори, на пострадлите от катастрофи и  др. подобни.

Ето и малко от статистиката:

Общо тежките ПТП от началото на годината до 12 декември са 6294, с 494 загинали и ранени - 8016. Това прави с 568 повече ПТП повече са и загиналите спрямо 2021 г. (факт е, че м.г. обаче имаше и анти-COVID ограничения, б.р.).

До 11 август - преди обявяването със заповед на министъра на акцията, при 3817 тежки ПТП има загинали 306 и ранени 4808 души, или - с 360 ПТП и 19 загинали повече спрямо предходната година.

А от 12. 08., когато влязоха специалните мерки на вътрешото министерство, при 2477 тежки катастрофи са загинали 188 и ранени 3208 участници. Това представлява намаление същия период на предходната година с 57 по-малко загинали. Макар, че катастрофите са били повече.

"Нашата амбиция е да постигнем по-бързо трайни резултати, каза министър Демерджиев. Като посочи специално, че това може да стане само като се обединят всички.

Без да постигнем съществени резултати, ще ставаме тъжни наблюдатели на статитстиката, която за съжалние не е добра", заклчи още Демерджиев.

Нито имаме времето да чакаме развитие на една стратегия, която ще доведе до сериозен резултат, нито пък може да се задоволим с половинчати мерки."