Облагането на всеки литър гориво на "Лукойл", като се отчете разликата между продажната цена с отстъпка на руския сорт "Уралс" и световния бенчмарк "Брент", мина днес на първо четене в Народното събрание. "За" проекта на ГЕРБ гласуваха цели 166 депутати", само шестима бяха против, а 42-ма народни представители се въздържаха от гласуване. Промяната стана известна с израза "левче облагане на литър", използвано от Делян Добрев. 

Реално проектът трябва да компенсира разходите на потребителите за гориво, като прибере този един лев от рафинерията, чиито печалби в момента са в небесата. ГЕРБ пресмятат, че разликата между "Уралс" и "Брент" - осреднено - през последната една календарна година надхвърля 30 долара за барел. Допълнителното облагане на тази разлика ще влиза в държавната хазна и през него около 1 лв. ще се връща като помощ на хората, които купуват от бензиностанциите. В идеалният случай това означава 1 лв. по-малко на бензиноколонка. 

"Уралс" се продава с голяма отстъпка на пазарите, защото след нахлуването на Русия в Украйна повечето държави започнаха да се ограничават в покупките на руски суровини, а преди около месец в сила влезе и ембаргото за внос по море на Г-7 и европейския съюз. Логично - ниското търсене свали цената на руското синьо злато. Според ГЕРБ обаче, тази разлика не се усеща от българските потребители, защото "Лукойл" продава на цена "Брент" - с 30 долара на барел по-висока. 

Чисто технологично парите от вноската, ако бъде окончателно приета, ще влизат във фонд "Сигурност на електроенергийната система" и оттам ще се преразпределят към потребителите. 

Трябва да се има предвид, че проектът не засяга лично само "Лукойл", макар рафинерията да е най-големият играч на пазара. Под ударите на законопроекта на ГЕРБ попадат и "Лукойл Бенелюкс", която дава поръчки на рафинерията в Бургас и вече известната на всички "Литаско" в Швейцария. Последната и основният собственик на "ЛУкойл България".

Как точно ще се изчислява тази вноска обаче - остава мистерия. Причината е, че вносителите не са разписали механизъм, а оставят тази работа на Министерски съвет. Днес Делян Добрев обясни, че ако се приеме вноска от 100% от разликата в цените на двата сорта, това би означавало 100 млн. лв. на месец приход за държавата. 

Окончателното приемане на схемата обаче е под въпрос. Най-малкото заради негативното становище на Министерство на финансите, откъдето казват, че тя противоречи на конституцията, както и на редица европейски разпоредби за равнопоставеност. 

Междувременно днес стана ясно и че другият проект за подкрепа при ценита на горивата - отстъпката от 25 стотинки на литър, която действаше досега, ще остане и през следващата година.  Това обяви пред бТВ тази сутрин служебният министър на икономиката Никола Стоянов.

Известно е, че досега Стоянов споделяше мнение да остане помощта за бизнес абонатите за тока и през новата 2023 г., но бекатегоричен компенсацията върху обикновен бензин, дизел и газ да отпадне веднага след Новагодина.

Според Стоянов до днес отсъпката не била социално справедлива,а в предаването „Защо, господин министър?“ той дори я нарече „лобистка“.

Разликата е, че тя вече ще се финансира от свъхпечалбата на „Лукойл“, а не от държавния бюджет, уточни министърът. Той напомни, че „Лукойл“ внесе вече 90 млн. лв. авансов данък.

Работим в бъдеще тази мярка да е насочена към най-уязвимите групи – хората с по-ниски доходи, и към мерки за компенсации за обществен транспорт, но те още не са изработени, уточни Стоянов.