Окончателно - в един от вероятно последните си дни 48-ото Народно събрание с голямо мнозинство взе решение да не приема военните разходи за милиарди левове, за които настоя президентът Румен Радев още на първото тържествено заседание на този парламент през октомври. С гласовете на ГЕРБ, "Продължаваме промяната", ДПС и "Демократична България" НС реши да върне на правителството предложената от него инвестиционна програма за армията - за преработка. Мотивът: така разписаните малко над 20 страници с исканияна Министерство на отбраната представлява по същество "празен чек" и крие риск пред бъдещите управляващи да влизат в дългове. Вместо това НС даде три месеца срок на Министерския съвет да изготви всеобхватна програма, съобразена и с изискването пред държавата да не надскача 3% дефицит.

Единствената партия, която гласува с "против" бе "Възраждане" (БСП с "въздържал се"), като от дебата не стана ясно с какъв точно мотив. Основен говорител на партията бе бившият военен Николай Дренчев, известен с две неща - едното, че докато протестира срещу COVID ваксинацията се оказа ваксиниран, а второто - с изказването си от предаването "Панорама" по БНТ миналия петък - че има една единствена критика към руския диктатор Владимир Путин - а именно: "Не направи блицкриг в Украйна." 

Дренчев не разбирал защо НС дава на едно служебно правителство да изготвя програма с дълъг хоризонт. (Но пък и на практика отхвърлената днес стратегия на кабинета бе с хоризонт 2032 г., б.р., програмата все бе отлагана, а редовно правителство няма). После пък защити сегашния (служебен) министър Димитър Стоянов - с новото решение на парламента се възлагали стандарти, които не се съществуват, "възлага се финансова рамка която не се знае каква е". 

"Предполагам че евроатлантическото мнозинство в това НС силно се притеснява че след следващите избори МО и други министерства ще бъдат управлявани от "Възраждане" и искат да ни вържат ръцете" - "изчисли" депутатът с блицкрига.

"Слушайки ви вие не подкрепяте програмата на служебното правителство. Не вярвам да има народен представител, който да иска да подписва празни чекове (за 10 милиарда лева)", отвърна председателят на комисията по отбрана Христо Гаджев.

Който в хода на дискусията провокира Дренчев и със следното:

"Много ми е любопитно да чуя позицията на "Възраждане" - какво, ако руснаците атакуват български самолет?"

Гаджев формулира каква е същината на проблема с предложената от МО инвестиционна програма. А именно, че трябва да се мисли "не само за техника, а за способности".

Празният чек

В какво се корени проблемът? Както Клуб Z писа - в това, че в проекта на МО се изброяват в действителност нужни на армията въоръжение, оборудване и пр., но не са калкулирани съпътстващите ги например гориво, инфраструктура, боеприпаси и прочее неща, нужни за обезпечаването. Като тук трябва да се има предвид и че са описани само разходите на стойност над 100 милиона лева, които по закон изискват санкцията на Народното събрание, тези под - не. С други думи - не е ясно откъде ще дойдат парите. Няма и приоритизиране на проектите. Друг проблем е, че те покриват само част от нуждите на отбранителните способности на Българската армия, т.е.няма яснота как, кога и с какво ще се отговори на нуждите и на останалите.

Според проекта на МО в периода 2022-2026 г. трябва да са реализирани (със сключване на договор и при възможност доставка) проектите за бронираните машини за пехотата, за придобиване на електрически подводници, изграждане на системата за ПВО на механизирана бригада, закупуване на гаубици, придобиване на зенитно-ракетни комплекси, на ракетна система за залпов огън и др. За след 2026 г. са предвидени придобиването на ракетни катери за ВМС, на специални бронирани инженерни машини за батальонните групи, на тактически комуникационно-информационни системи.

От МО обаче се застраховат - че в случай, че за реализацията на някои от тези проекти се привиши финансовата рамка, то за него ще се изготви отделен инвестиционен проект, който ще влезе в НС.

Оттам посочват все пак, че в така разписаните проекти е включено придобиването само на основното оборудване - това, което смятат народните представители, не дава цялостна картина и представлява на практика разписване на "празен чек". 

А източниците на финансиране? - Разбира се, държавният бюджет, този на Министерство на отбраната. "Финансирането на проектите е възможно да става и чрез държавен заем, двустранни механизми за финансиране с участие на САЩ, европейски програми, програма на НАТО за финансиране на сигурността" - са написали още от екипа на сегашния министър - бившият главен секретар на Радев Димитър Стоянов. 

От МО са описали и рисковете пред това да се реализира програмата им, като под номер едно са поставили "политически риск", който обаче бил минимален, тъй като, факт, няма политическа формация в парламента (и извън него), която да не иска модернизация на армията. Чак под номер седем е калкулиран рискът от невъзможност да бъдат договорени схеми за разсрочено плащане по редица договори. 

В новия проект на решение парламентът даде 3-месечен срок за преработка на плана, като задължи Министерския съвет да изготви всеобхватна такава. В нея трябва да има приоритизиране на проектите, описание на разходите и за прилежаща инфраструктура, боеприпаси и прочее, описание на проектите и до 100 милиона лева, военно-икономически анализ, график за изпълнение и мн. др.