Нови избори, нови медийни пакети.

На вота за парламент на 2 април държавата (т.е. данъкоплатецът) ще даде 550 000 лева, за да бъдат обезпечени с медийни участия партиите, коалициите и независимите кандидати, които не получават субсидия. Сред тях са бившата царска партия НДСВ, доскорошният участник в парламентарния живот "Български възход", както и бившият зам.-председател на парламента и лидер на "Воля" - бизнесменът Веселин Марешки.

Централната избирателна комисия (ЦИК) взе решение за това на кои формации и кандидати се полага медиен пакет. Както е известно, според Изборния кодекс тези, които не са "закачили" един процент от гласовете на последните избори, имат право на финансово подпомагане от държавата, за да разгръщат кампанията си в телевизии, радиа, сайтове, вестници. Пак според закона всяка формация получава по 40 000 лева за целта, а ако в коалиция има и таква, участвала на предходните избори в друг формат, който обаче е получил над 1 на сто подкрепа, се полагат по-малко, пропорционално на дела й. На независимите кандидати държавата дава по 5000 лева.

Така сега по 40 000 лева ще вземат 12 формации (10 партии и две коалиции), по 30 000 лева две коалиции и по 5000 лева двама кандидати - Марешки, който върти успешен бизнес с лекарства и доскоро с бензиностанции, издигнат от инициативен комитет във Варна, и Милен Милев (Ловеч).

По 40 000 лева за медийни изяви получават партиите "Българско национално обединение", НДСВ, "Български националенн съюз - Нова демокрация", "Глас народен", "Народна партия истината и само истината", "Български възход", "Българска социалдемокрация - Евролевица", "Български съюз директна демокрация", "Консервативно обединение на десницата (КОД) на Петър Москов, МИР, както и коалициите "Вън от ЕС и НАТО" и "Неутрална България" - едно любопитно обединениие на санкционирания по "Магнитски" лидер на русофилите - Николай Малинов, "Атака" на Волен Сидеров и две комунистически партии.

По 30 000 лева се полагат на коалициите "Левицата" и "Заедно".

Кое е любопитното от този списък? Няколко неща, първото от които е, че партията на Стефан Янев също ще получи средства, въпреки че на примависта всеки ще си каже "но тя бе в предходния парламент". Формално обаче "Български възход" едва сега се регистрира като самостоятелна партия. За вота на 2 октомври миналата година тя бе в надпревара с времето, като реши да не изчака съдебното решение по регистрацията и се яви с мандатоносители - партия "Свобода", "Партия на зелените" и "Земеделски народен съюз". Така че сега на практика й се полага медиен пакет от 40 000 лв.

След дълго отсъствие от политическия (и изборен) живот пък НДСВ реши тази зима да възкръсва.

Аптекарят Марешки запоследно бе част от 44-ия парламент с "Воля", която към днешна дата вече не оглавява. Партията тогава неформално подкрепяше управляващата коалиция ГЕРБ и "Обединени патриоти". В последвалата изборна 2021 г. "Воля" опита да щурмува НС първо в коалиция, после пак сама и след последователните провали през октомври отказа да се яви изобщо.

Междувременно Марешки се отказа и от бензиностанциите си.

Защо "Левицата" и "Заедно ще получат с 10 000 лева по-малко? 

"Левицата" е съставена от стари познайници: АБВ на Румен Петков, "Движение" 21 на Татяна Дончева, "Изправи се България" на Мая Манолова, БЗНС "Александър Стамболийски" на Спас Панчев. На вота през октомври "Изправи се, България" взе 1,01% от гласовете, т.е. има право на субсидия.

В "Заедно" пък са отцепниците от "Има такъв народ" Ива Митева и Любомир Каримански, като в обединението влизат "Партия на зелените", "Социалдемократическа партия", "Справедлива България обединени родолюбци", "Движение на непартийните кандидати". "Партия на зелените" обаче вече бе представена в парламента - както стана ясно - като "ракета носител" на "Български възход".

По медийните пакети отдавна се спори, но все пак те бяха възприети с мотива, че дават равен шанс и на малките участници в избори да достигнат посланията им до избирателите чрез медиите. Пакетите представляват сериозно перо в приходите на партиите, като за вота през октомври те са представлявали 23,3% от субсидирането им за изборите, показва справка на "Отворен парламент".

Въпреки, че формациите са задължени да предоставят на ЦИК сключените с медиите договори, през годините са наблюдавани някои аномалии - като предоставянето на по-голямата част от пакетите към една конкретна медия, а сме разказвали и как в миналото се създаваха инициативни комитети, които пренасочваха средствата от държавата към свързани с тях медийни платформи.