Никога не е било особено лесно човек да е творец. Но идеята не е на творците да им е лесно. Хората, които се занимават с изкуство, трябва да влачат света на гърба си. Защото това са хората, които дават идеите, които инспирират другите, каза пред БТА в Русе министърът на културата Найден Тодоров. 

За съжаление, след сравнително възходящ период, за хората на изкуството през втората половина на миналия век, в момента вижда едно обратно отношение, смята той.

"Причините за това са много. Не оправдавам нито една от тях, но те са факт. И ние отново се явяваме в ситуация, в която трябва да пазим хората на изкуството, за да не загине самото изкуство. България в това отношение е щастлива да бъде част от Европейския съюз, където културата има своето прието място, и държавите от този съюз наистина пазят културата си. По тази причина съм сравнително спокоен за бъдещето на културата, но това не означава, че на хората на изкуството в момента им е лесно. И ние трябва да направим всичко възможно техният живот да стане една степен по-човешки", смята Тодоров. 

Фестивалите в България са недофинансирани

На въпрос за финансирането на фестивалите в България, министърът отговори, че за тях се отделят малко средства. 

"В момента, в който видях финансирането на различните фестивали в България, бях потресен, че е възможно с годините толкова много да е намаляло финансирането за тях. Причините са много и не искам да ги коментирам. Те са многостранни - обществени, икономически, политически. Но съм щастлив, че въпреки това в Русе се е запазил този дух на международния фестивал "Мартенски музикални дни", защото на много други места големи фестивали започнаха да залиняват. Русенският фестивал все още продължава да върви в една плоскост по-скоро нагоре", смята министърът. 

Трябва да се работи с децата, за да открият класическата музика

"Децата трябва да откриват музиката. Ние трябва да сме наясно, работейки с тях, че когато станат тийнейджъри и после на по 20-30 години, те ще избягат от класическата музика. Но ние трябва да ги научим да я познават и когато мине този ранен период в техния живот - период на самодоказване, да се върнат отново към нея. Това е смисълът. Но това липсваше през последните 30 години. Щастлив съм и благодарен на всичко, което се случваше с Детската опера в Русе и във Варна, с Детския филхармоничен хор в Софийска филхармония. Вече се появяват такива структури, които работят с децата, за да се заражда в тяхното сърце любовта към класическата музика", каза министърът. 

По думите му това не трябва да бъде само на отделни места, а в национален план. 

Музиката помага за преодоляване на разделенията в обществото

Той коментира, че музиката помага за преодоляване на разделенията в обществото. 

"Колкото е по-малко музиката в обществото, толкова по-голямо е разделението в обществото. Не знам дали хората го осъзнават, но дори в миналото е провеждан подобен социален експеримент - в Австралия, в Канада, в Нова Зеландия и той винаги е бил успешен. Музиката подпомага хората да разсъждават заедно, да мислят заедно, да се изгражда емпатията в отделния човек. Тогава изчезва тази агресия, която е типична за днешното общество. Ако ние искаме нашето общество след някакъв период от време отново да се върне към нормално съществуване, това минава през изкуствата." 

По думите му причината политиците да не работят за това е много проста.

"Причината е, че културата, изкуствата, музиката правят така, че хората едва след 10-15 години да се успокоят и да могат отново да съчувстват един на друг, да изпитват добронамереност един към друг. Но един мандат на политиците е четири години. Те не разсъждават толкова напред, защото това не е в тяхната логика в момента. Но когато политиците започнат да мислят отново като държавници, тогава и това ще се случи", смята Тодоров.