Трябват нови стандарти и нови учебници, никой не харесва програмите от 2001 г., коментира днес министърът на образованието професор Тодор Танев. Той съобщи, че вече е създадена работна група за изготвяне на нови стандарти, за която са помогнали от Британския Съвет (British Council). Днес министърът представи своя екип, основните приоритети на министерството, и отговаря на конкретни въпроси пред Комисията по образованието и науката.

Въпросът за проблемите с учебниците беше първият, който депутатите зададоха на проф. Танев.

"Доколкото зависи от дясната ми ръка аз няма да подпиша нищо, свързано с учебниците, ако те повтарят грешките от миналото или просто са артефакт на нещо, което е било преди повече от едно десетилетие. Не защото две плюс две е станало по-малко или повече от 4, а защото има съвършено различни методи за преподаване и на математика, и на история, и на всичко друго," подчерта министърът.

Той отбеляза, че в момента се работи усилено върху нови стандарти, и че е помолил за кратък срок да получи пълна информация докъде е стигнала работата по тях. Но отбеляза, че всички тези дейности са в допълнение на основното - да бъде приет новият Закон за училищното образование, който тепърва предстои да влезе за обсъждане в Народното събрание.

Като друг основен приоритет Танев определи и българската наука - дори преди да навлезе в коментари за висшето образование. Според него науката е много важна за Европа, а България изостава и то не само по отношение на бюджета. 

Той първо подчерта важността на използването на друго финансиране, освен държавното - "не сме в социализма още". Но отбеляза, че не трябва да разчитаме твърде много и на Оперативната програма за наука:

"Но тя (ОП) не е всичко, и тя не може да бъде последният вагон на някакъв преминаващ влак, на който ние сме се натоварили, и трябва да търсим още финансиране."

Според Танев има и сериозни проблеми във фонда "Научни изследвания".

"Липсва адекватен мониторинг на изпълнението на финансовите срества. Липсват разумни срокове, визия в съответствия с целта. Липсват специфични тематични конкурси, съобразени с националната стратегия за научни изследвания. Липсва обективна оценка на проектните предложения. Липсва и политика за привличане на средства за науката освен от държавния бюджет."

"Качество, качество, качество," натърти няколко пъти министърът по отношение на висшето образование. Основни промени ще има в Закона за развитие на академичния състав и Закона за висшето образование, каза той, за да се "доевропеизира системата".

Танев също е притеснен от предвидените в Стратегията на ЕС за 2014-2020 36% висшисти в Европа, но подчерта, че няма да работи за количеството за сметка на качеството.

"Какви ще са качествата на университетите, ако още повече масовизираме висшето образование?" попита министърът.

Той отново припомни, че е поддръжник на колежанската система, и заяви, че иска тя да се развива у нас.