Приемането на нов Закон за предучилищното и училищното образование, актуализиране на Закона за висшето образование, промени в Закона за професионалното образование и обучение, повече средства за образование - номинално и като процент от БВП, строителство на нови детски градини. Това са част от задачите, които си поставя правителствената програма в частта за образование и наука, с която Клуб Z разполага.

Сред общите приоритети са повишаване на качеството на образованието и науката, които да са по-практически ориентирани във връзка с нуждите на бизнеса. Има амбициозни заявки като строителството на научни паркове, научни градове, бизнес инкубатори и акселератори и т. н., вероятно преписани от нечия чужда образователна програма. 

Сред конкретните предложения са създаване на условия за получаване на държавна субсидия за частните детски градини и училища, предложение, което в предварителни обсъждания е срещало противоречиви оценки. Предвижда се и въвеждането на дистанционно форма на обучение в училище. Също така в програмата е залегнало и въвеждането на дуалната система - обучение чрез работа. В частта за предучилищното образование идеята за 4-годишните е отхвърлена, говори се за повишаване на обхвата на 5 и 6-годишните.

Средствата

Те трябва постепенно да нарастват, става ясно от програмата. Разходите за научноизследователска дейност трябва да стигнат до 1,5% от БВП. Трябва да се подобрят условията за модерни образователни услуги чрез строителство и ремонт на нови образователни институции

Законодателство

Организиране на дискусии за обсъждане на внесения законопроект за предучилищно и училищно образование. Разработване на Закон за предучилищното и училищното образование.

Актуализация на нормативните актове в системата на средното образование – държавен образователен стандарт за институциите в системата на средното образование

Изготвяне на промени в Закона за професионалното образование и обучение

Разработване на единни държавни изисквания за обучение за придобиване на професионална квалификация „учител“

Разработване на статут – „стажант-учител“ и „учител-наставник“

Осигуряване на нормативни условия за въвеждане на дигитални методи за оценяване на постиженията на учениците чрез:

Въвеждане и провеждане на национално онлайн външно оценяване на дигиталните компетентности на учениците в X клас
Провеждане на национално онлайн външно оценяване по обществени науки за учениците в VII клас
Провеждане на национално онлайн външно оценяване по природни науки за учениците в VII клас


Приемане от НС на Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2015-2020 г.

Изготвяне и приемане на актуализиран Закон за висшето образование.

Изготвяне и приемане на нов Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления.

Детски градини и училища

В тази част прави впечатление заявката за създаване на условия за получаване на държавна субсидия за частните детски градини и училища. Те трябва да бъдат равнопоставени с държавните, пише в програмата. Сред другите мерки са:

Разкриване на нови детски градини.

Строителство, реконструкция и ремонт на детски ясли и детски градини.

Повишаване обхвата на 5 и 6-годишните в подготвителните групи.

Въвеждане на иновативни форми в предучилищното образование чрез актуализация на нормативната уредба за организация на предучилищното образование.

Разработване и въвеждане на дистанционната форма на обучение

Организиране на курсове за ограмотяване на лица над 16-годишна възраст.

Създаване на функционална мрежа за валидиране на знания, умения и компетентности, придобити чрез неформално и самостоятелно учене.

Сред споменаването на начина на оценяване на учителите, ролята на обществените съвети, родителски комитети към училищата и т.н. като важен приоритет в правителствената програма- специално подчертан- съществува и формирането на национално самочувствие и патриотичен дух сред децата и младежите. Това трябва да става "чрез организиране на конкурси, викторини и разработване на проекти на училищно, областно и национално ниво, както и чрез организиране и провеждане на форми за изяви на национално и международно ниво: олимпиади, състезания и конкурси в областта на историята, литературата и гражданското образование".

Професионални училища

В професионалното образование се предвижда въвеждането на т.нар. дуално обучение - обучение чрез работа. Това трябва да стане чрез разработване на Наредба за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуално обучение) и утвърждане на учебни планове.

Сред целите в тази сфера са още:

Въвеждане на защитени професии.

Обновяване и модернизиране на материално-техническата база на професионалните училища.

Координиране на образователните програми с браншовите организации, увеличаване на практическата форма на обучение в реалния бизнес.

Реновиране и изграждане на модерни кабинети; интерактивно обучение; учебно-производствени бази според изискванията на района.

Анализ на професионалната училищна мрежа и нейното оптимизиране и модернизиране според потребностите на региона, засилване на връзката между професионалното образование и бизнеса в аграрния отрасъл.

Висше образование

Усъвършенстване на системата за прием във висшите училища чрез използване на прогнозите за търсенето и предлагането на работна сила в България, разработвани от МТСП, при определянето на потребностите от специалисти с висше образование и планирането на приема във висшите училища. (Преведено на езика на премиера Борисов - университетите бълват модерни специалности - политолози, социолози, пиари, а няма тираджии, да не говорим за овчари и козари - б.р.).

Въвеждане на контролни механизми от страна на държавата, които да гарантират предлагане на качествено висше образование от всички висши училища и реално прилагане на критериите за получаване на степените „бакалавър”,„магистър” и „доктор”. Това трябва да стане чрез усъвършенстване на акредитационния модел и рейтинговата система на висшите училища (което не звучи особено конкретно).

Диференциране на финансирането според качеството и реализацията на завършилите във всяко професионално направление.

Привеждане на учебните планове и програми във ВУЗ за придобиване на професионална квалификация „учител” в направления „Педагогически науки” в съответствие с държавните стандарти и професионалните профили и с акцент –  разширяване на практическото обучение.

Сред другите важни цели е интернационализацията на висшето образование – "превръщане на България в силен и привлекателен регионален център за модерно висше образование с европейски профил, атрактивен за студенти от Европа и света".

Поетапно обвързване на минимум 50% от субсидията за обучение с качеството на образование. Това предполага промени в Закона за висшето образование в частта за определяне на броя на приеманите студенти и докторанти, както и на таксите за обучение в държавните висши училища.

Важен момент е нуждата от усъвършенстване на модела за оценяване и акредитация на висшите училища. Броят им в момента е внушителен и продължава да расте. В тази връзка се предвижда да се въведе възможност за алтернативно оценяване от авторитетни европейски акредитационни институции, напр. агенции – членове на ENQA, и вписани в EQAR . Да се доразвие практиката за външно оценяване на качеството на висшето образование, в т.ч. с участие на чуждестранни експерти. Вслючва се и обединяване на институционалната и програмната акредитация.

Отново се предвижда строителство, реконструкция и ремонт на висши училища.

Наука

Включване на частния сектор в научно-иновационните процеси е сред приоритетите, които имат пожелателен характер.

Реформа във фонд "Научни изследвания" - гарантиране на прозрачност на конкурсите и мониторинг на резултатите през периода на реализация на проектите.  Това трябва да стане чрез актуализация на Закона за насърчаване на научната дейност и на правилника на фонд „Научни изследвания“. Както и чрез разработване на електронна платформа за кандидатстване, управление и отчитане на проекти на ФНИ. 

Вече съвсем като в сферата на научната фантастика звучи една от мерките, свързана с наука: "Провеждане на конкурси за развитие на иновационната инфраструктура – научни/ технологични паркове, научни градове, живи лаборатории, офиси за трансфер на технологии, бизнес инкубатори и акселератори, интелигентни градове и пространства за мащабни научни експерименти в реална среда".

Какво още предвижда правителствената програма вижте ТУК.