Броженията за това как точно да се построи магистрала "Струма" продължават и днес поредната част от тях ще премине в протест пред Народното събрание. Той се организира от неправителствената организация "За земята" заради решението на кабинета да издаде разрешително за предварително изпълнение на магистралата през Кресненското дефиле

По същество това трасе е идеята на ГЕРБ отпреди години, заради което и страната ни загуби първия вариант за европейско финансиране. По-рано през деня хора, практикуващи приключенски спортове като рафтинг, каяк по река Струма, велотуризъм, природозащитници, граждани ще изчакат служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков пред ресорното министерство, за да му връчат „писмо с искания за спазване на закона и спиране на всякакви опити за разрушаване на Кресненския пролом“. 

В същото време партия "Зелено движение" - част от коалицията "Демократична България", поиска магистралата да бъде завършена възможно най-скоро, но само при вариант, в който отговаря на изискванията за трансевропейска магистрала.

От ЗД посочват, че завършването на магистралата трябва да стане при спазване изискванията на пътната безопасност, при проектиране и избор на алтернативи, защита на интересите на местната общност и съхраняване на уникалното за Европа биоразнообразие.

"Заедно със своите партньори от екологичната общност, „Зелено движение“ ще положи всички политически усилия, за да повлияе на служебното правителство за промяна на намерението за започване изграждането на одобрения през 2017 г. вариант, който е първокласен път и не е трансевропейска магистрала.

Предвижда се скоростният път да е разделен на две еднопосочни трасета, което включва запазване на съществуващия досега опасен път през Кресненското дефиле, като част от магистралата и лишаване на местните хора и всички ползватели от локален път", посочват от партията. 

Два са възможните варианти за изграждане на автомагистрала, с които те смятат, че може да се запазят всички блага: тунел или пълен (в двете посоки) обходен маршрут от изток. Това са единствените възможности за оставяне на локален път, ключов, както за безопасността на всички ползватели на пътя, така и за опазване на природата, се посочва в позицията на „Зелено движение“.

Клуб Z припомня, че на 23 ноември 2021 г. автобус с македонски тристи катастрофира, а при последвалия пожар загинаха 46 души, именно на т.нар. магистрала "Струма". Тогавашното служебно правителство установи, че тя нито отговаря на изискванията за автомагистрала, нито някога е приемана като такава от ДНСК.

Въпреки това следствие, ръководено от зам.-главния прокурор Борислав Сарафов и НСлС откри, че единственият виновен е шофьорът, който също бе сред загиналите.