Не се закачайте с Барби! Никак не й е до шегички.

Продажбите на най-известната в света пластмасова кукла се сринаха, което доведе до оставката на шефа на компанията производител Mattel Брайън Стоктън. Кристофър Синклеър, член на борда, временно ще заеме поста му, пише marketwatch.com. През последното тримесечие на м.г. продажбите на Mattel паднаха с 6% на годишна база до $1,99 млрд., а печалбата се сгромоляса с 59% до $149,9 млн. За последната година акциите на компанията са поевтинели с повече от $40.

За лошите данни принос има и Барби - нейните продажби са паднали с 21% на годишна база.

Барби пристигна в магазините през 1959 г., когато президент на САЩ беше Дуайт Айзенхауер, и се превърна в любима играчка и културна икона, но от време на време повличаше крак. С професии като космонавт, кандидат за президент, топготвач, тя се изправи срещу конкуренцията на новобранци като облечените в лопардови дрешки Bratz и срещу критиките, че нейните нереално перфектни пропорции изкривяват представите на момичетата за хубаво тяло.

През 2013 г. художникът Николай Лам създаде Барби с нормална фигура, като се позова на мерките на една средностатистическа 20-годишна девойка и се видя колко далеч е тя от реалността. Сериозен проблем е и "възрастовото свиване" - децата израстват по-бързо и изхвърлят играчките по-рано.

Барби днес е финансов експерт вместо стюардеса, но тя си е същата, независимо откъде я погледнете, казва Джейми Кац, анализатор от Morningstar. А има много деца, които вече не играят с традиционни кукли, добавя тя.

Например, продажбите на други кукли на Mattel като вампирската колекция Monster High или приказните герои Ever After High, растат с добри темпове.

Барби също така реагира със закъснения на някои социални проблеми. През 2012 г. MGA лансира версии на своите кукли Bratz и Мoxie без коси, след като в социалните мрежи тръгнаха призиви да се правят кукли в подкрепа на деца, болни от рак, и дари по долар от всяка продадена играчка на център за изследване на болестта.

Mattel се забави два месеца след тях със своята фейсбук страница, като вместо истинско барби, направи "Приятелка на Барби" без коса, която разпространи в детските болници.

Но Mattel не стоя на едно място, като през последните години пусна Барби в 40 националности, лансира приложения за мобилни устройства, електронни книги и кинопоредица. Рут Хендлър, която навремето създаде Барби, не е искала никога тя да има само една история, казва Кристофър Бърн от сайта timetoplaymag.com. Барби е евъргрийн, просто от време на време тя трябва да бъде преоткривана, добавя той.

През 2015 г., да имаш собствена история, е част от успеха на куклите. А това си е предизвикателство, казва Бърн и обръща внимание, че аудиторията на куклата вече се е свила до момичетата на възраст между 3 и 6 години.

Време е Уолстрийт да погледне на цялото портфолио от кукли на Mattel и да не хвърля цялата тежест върху крехките пластмасови раменца на Барби, казва той.