Viber пуска разплащания в България през 2024 г.

Това казва в интервю за Капитал Офир Еял - главен изпълнителен директор на Rakuten Viber.

На въпрос как се движи проектът ви за разплащания през Viber и може ли да се превърне в "суперап" по примера на нещо като WeChat в Китай, Офир Еял отвъща:

"Стартирахме финтех услугите в Гърция, Германия, Кипър, Словакия, Словения, Литва и Естония, където вече имаме стотици хиляди потребители, които използват нашия портфейл. Ще ви дам един жокер - всичките използват еврото. Което ни бави и да навлезем в България в този сегмент.

Защото, когато въвеждате обмяна на валута или мултивалутни дигитални портфейли, става дума за повече регулации и е малко по-комплексно като задача. Искаме да го направим по правилния начин. Моите очаквания са да въведем тази услуга в България през 2024 г."

България  засега се размина с еврото през 2024 г. Надеждите са за началото на 2025 г.

"Суперап" е толкова генеричен термин, който често не значи нищо. Но когато казваме "суперап", имаме предвид място, където можем да правим повече неща, които да подобряват всекидневието ни. В началото уникалното на Viber беше, че предлага обаждания и чатове, които са безплатни и не е нужно да плащате за SMS. Но днес тази услуга е стока, никой не плаща за разговори и чатове. Viber трябва да намери други източници за създаване на стойност. Всички в сектора гледат към трите големи "суперапа" на Изтока: LINE в Япония, WeChat в Китай и KakaoTalk в Южна Корея.

Но те са персонализирани за местния си пазар, докато Viber е глобална услуга. Можем да предлагаме суперперсонализирани услуги за локални пазари, но това означава да пренебрегваме останалите си пазари. Така разбрахме, че решението тук е да добавим разплащания, защото използването на такава услуга е безпроблемно.

Понякога сме свидетели как чат приложения се опитват да добавят функции, които не вървят непременно ръка за ръка със съобщенията. Но разплащанията са идеални. Защото как правим цифрови плащания? Питаме някого със съобщение за пари или събираме пари, за да купим подарък за някого, или разделяме сметка в ресторант през чат, без да напускаме приложението. И точно това и виждаме", казва още директорът на Viber.

По думите му първата са директните дигитални разплащания между потребители, както и към бизнеси, втората - бизнесите във Viber.

"Вместо да търсите определен бизнес или услуга в Google, да напишете във Viber "водопроводчик в България" и така да получите най-високо оценените близо до вас. И да може да започнете директен чат с тях, да си насрочите час и т.н. Именно тази комбинация от финтех и услуги за малки и средни бизнеси е версията на Viber за "суперап". Вече пуснахме такива услуги в държави като Филипините и Гърция, където имаме много потребители. Покритието ни в България е огромно - около 94%, която я нарежда сред топ 10 в света по приоритет за нас."