Преди 20 години, ако човек искаше да се сдобие с някакъв софтуер, обикновено се налагаше да се сдобие с дискета, или малко по-късно - диск. Плащаш си, инсталираш и използваш - независимо дали става въпрос за професионална програма или забавна пуцалка за свободното време.

От няколко години масово навлезе нов модел - директно сваляне през интернет. Магазините, в които се продават дискове със софтуер, са все по-малко, и рядко са истински нужни. Ако за едни обувки е хубаво да ги пробваш на място, а едни слушалки да трябва да пристигнат с куриер, то при софтуерът интернет е най-логичния начин за покупка, доставка и проба.

Това обаче не променяше факта, че купим ли веднъж програмата, тя е наша завинаги. Сега все повече компании за софтуер излизат от този модел и предлагат продуктите си срещу абонаментна такса. Понякога това е допълнителна опция, но има и случаи, в които няма друг вариант.

Както в доста други неща, тук пионер бяха компютърните игри - и то тези, които се играят онлайн. Когато първите масови онлайн игри започнаха да навлизат на пазара в целия свят, абонаментната схема беше логичен модел - все пак те постоянно бяха допълвани, обновявани, а за да съществуват, разработчиците на играта поддържаха скъпи сървъри.

Рано или късно и професионалният софтуер трябваше да възприеме този модел. Едни от първите бяха Adobe - американската компания, която създаде, или закупи, огромен каталог с програми с различна креативна функция - за обработка на изображения (Photoshop, Lightroom), на анимации (Flash), за предпечат (InDesign), за уеб-дизайн (Dreamweaver), за обработка на видео (Premiere, After effects), звук (Audition) и десетки други. Техните продукти станаха сред най-използваните в някои от тези области, и заеха приличен пазарен дял в други.

До версия CS6 на каталога им всяка от програмите можеше да бъде закупена отделно, или всички накуп - за солидни суми. Последната самостоятелна версия на Photoshop струваше около 700 долара. Но през 2013 г. Adobe промениха правилата на играта и предложиха новият Creative Cloud - което не само предлага всички продукти от каталога на разумен месечен абонамент, но предлага и множество услуги в облака, които са безценни за професионалистите, използващи програмите.

Преди дни и Autodesk, разработчиците на AutoCAD, обявиха, че ще минават на абонаментен план. Ако не сте запознати с AutoCAD - това е софтуер за двуизмерен и триизмерен дизайн и за проектиране и чертане. Меко казано се ползва масово в десетки индустрии, най-вече от архитекти, инженери, дизайнери. Много вероятно е столът, на който седите, компютърът, на който четете, чашата, от която отпивате, да са се родили първо като чертеж в AutoCAD. 

Освен тази легендарна програма (която е вече на 33 години), Autodesk са създали и по-малко известните, но ползвани от специалисти 3ds Max, Maya, InfraWorks, Inventor, MotionBuilder и други. Те също ще минават на абонаментен план.

Microsoft също предложи тази опция преди време със своя Office 365 - пак като развита клауд услуга, която оптимизира и за много от новите си устройства - телефони и таблети. Те обаче оставиха и опцията просто да си закупиш диска, дали от носталгия, или за да не шокират потребителите си (които са доста повече от тези на специализираните програми на Adobe и Autodesk).

А когато гиганти като тези три фирми възприемат един нов модел, рано или късно и други ще го последват.

Недостатъците на абонаментното плащане са очевадни - ти никога не притежаваш софтуера, а на практика го взимаш под наем. Зависнеш с едно плащане, и ценната програма е на компютъра ти, но недостъпна. И за няколко години ще си го изплатил в пъти спрямо едните 600 долара накуп.

Реалността обаче показва доста повече предимства. Първо, таксите не са високи - Adobe намалиха последно CC таксите си, като най-ниската е 10 долара. Можеш да се абонираш само за Photoshop, може да е за няколко програми от един тип, а може и да си вързан за целия каталог.

Друго съществено предимство - особено за професионалистите - е че вече забравяш тежката думичка "ъпдейт". Той е автоматичен. Така че вместо да дадеш няколкостотин долара за софтуер сега, и още толкова след 2 години, като излезе новата версия, всичко се допълва автоматично. Autodesk оправят бъгове и несъотвествия, добавят функционалност - и за няколко минути всичко е в компютъра ти. 

И най-вече - това облекчава крайно много един нов бизнес, защото, вместо да трябва да кихне няколко хилядарки за лицензи на десетина компютри в първия месец от работа, предприемачът просто плаща първата такса - както за наема, интернета, телефоните, телевизията.

Както и да се развие пазарът, едно е сигурно - ако ни трябва точно определен софтуер, ще си съберем парите и ще си го купим. Или ще търсим безплатни алтернативи с отворен код.