Според мен промените, които се правят в Закона за поребителския кредит до голяма степен са бесзмислени. По отношение на ипотечните кредити ЕС прие нова директива, която трябва да приложим. В този смисъл, сега се правят някакви промени, но след няколко месеца, когато тръгнем да прилагаме директивата, което сме задължени да направим, ще трябва да се гласуват нови промени.

Очевидно се бърза да се покаже нещо преди изборите, за да се каже, че са изпълнени обещанията, но в същото време не се изпълнява директивата. Така че тепърва ще се правят промени - може би в края на тази или началото на следващата година.

По отношение на въвеждането на референтен лихвен процент, който задължително трябва да е обвързан с някой пазарен индекс като LIBOR, EURIBOR или SOFIBOR, проблемът е, че в момента всички тези показатели са на исторически най-ниските си възможни нива - около нулата. Така че оттук нататък те реално ще се повишават.

Ако се обвържат лихвите с тях, когато индексите тръгнат нагоре, и лихвите по ипотечните кредити ще нараснат. Тоест, няма начин лихвите да паднат ако се обвържат с LIBOR или EURIBOR, защото те са на нулеви нива и е ясно, че стойностите им няма как да станат отрицателни.

Не е съвсем добре премислено и от гледна точка на защита на потребителя, защото не му се дава друга възможност. Едва ли не всички банки трябва да се вържат към тези показатели, дори да не искат да го правят. Оттам нататък лихвите ще вървят нагоре. Може би не тази година, но когато тези индекси тръгнат нагоре, което е неизбежно.

Следващата промяна е свързана с отмяната на някои видове такси, които така или иначе и сега се включват в ефективната лихва, т.нар. ГПР (бел. ред., годишен процент на разходите). Така че просто част от тези такси ще минат в самата лихва, но така или иначе това няма да промени нещата само по себе си. Просто едни такси ще изчезнат, но пък лихвата ще се коригира.

Може би единственото полезно нещо е, че кредитите до 400 лв., т.нар. бързи кредити, се включват в регулацията, така че да има по-малко възможности за злоупотреби и проблеми. Но и тук нищо сериозно не е направено да се адресират проблемите, които възникват с тях. Това е само една малка крачка без сериозна мисъл откъде възникват като цяло проблемите там и как може да се реагира.

Така че този закон наистина е доста бързо направен, без да е обмислен. Самото Министерство на финансите препоръча преди няколко седмици да се изчака, докато започнем да транспонираме директивата, за да се направи както трябва, обмислено, и да има ефект.