Социалната мрежа "Фейсбук" има вече 1,39 милиарда потребители, или около една пета от населението на Земята. По неофициални данни, близо 3 милиарда души, или почти половината човечество, имат достъп до интернет. Но има няколко милиона, които имат фейсбук акаунт, но не и интернет... или така си мислят.

Всичко започва от едно изследване преди три години на Хелани Галпая в Индонезия, разказва Quarz. Галпая е тогава изследовател, а сега шеф, от мозъчния тръст LIRNEasia, правеща проучвания върху свързаността на индонезийци в интернет. Тя забелязала странно противоречие - много хора, които посочили, че не ползват и нямат достъп но Интернет, по-късно в интервюта обяснявали много развълнувано колко време прекарват във фейсбук. Галпая се обадила на своя началник, Рохан Самарайива, и му разказала за несъотвествието.

"В тяхното съзнание интернет не съществува. Само фейсбук," заключва той.

В Африка Кристофър Сторк открива същия проблем - повече заявяват, че ползват фейсбук, отколкото интернет. Става въпрос за 3-4% разлика при мобилните потребители, твърде голяма, за да се отчете като статистическа грешка.

От 2013 г. насам "Фейсбук" говори за проект, който да осигури интернет за целия свят. Но дори Шерил Сандбърг, ръководител на операциите на социалната мрежа, признача, че има потребители, които не знаят, че са в интернет. Успява ли фейсбук да свърже всички към мрежата? Или само към своя голям, но все пак ограничен кът от нея?

Това не е просто въпрос на семантика. В следващото десетилетие вероятно един милиард души ще се включат в мрежата. И ако за тях мрежата означава фейсбук, всеки, който иска да комуникира с тези хора - като граждани или като клиенти - трябва да се съобразява с правилата на отрочето на Зукърбърг.

Данните

Quartz решили да направят свое собствено проучване - в Индонезия и Нигерия чрез Geopoli. С два основни въпроса - дали са ползвали интернет през последните 30 дни, и дали са ползвали фейсбук за същия период. Във всяка от анкетите са се включили 500 души.

На пръв поглед - всичко изглежда логично, повече хора използват интернет, отколкото фейсбук.

Но ако се сравнят двата въпроса, изскачат интересните несъответствия. 11% от индонезийците, които са обявили, че ползват социалната мрежа, също така са написали, че не използват интернет. Същото важи и за 9% от нигерийците.

При това не става въпрос за възрастни хора, за които компютъра е нещо средно между огромен калкулатор и магическа топка - не, средната възраст е била 25 в Индонезия и 22 в Нигерия.

Разбира се, подобно малко изследване не може да се екстраполира върху огромните популация на двете държави. Но то подкрепя работата на Сторк и Галпая, и подсказва, че може би окоол 10% от 1,39 милиарда фейсбукъри не знаят, че са в интернет.

Освен горните два въпроса, Quartz са задали и още няколко допълнителни. Един от тях е:

По всичко личи, че голяма част от потребителите битуват само и единствено във фейсбук. Което означава, че рекламата, съдържанието и другите услуги също ще се концентрират около социалната мрежа.

Как фейсбук се превръща в интернет?

Това не е случайно, нито естествено развитие на социалната мрежа. Не, то е напълно търсен ефект. Шерил Сандбърг се хвали, че в развиващите се страни "хората ще влизат в магазините и ще казват "Искам фейсбук". Хората всъщност бъркат фейсбук и интернет на някои места".

Айрис Орис пък, началникът на локализацията и интернационализацията на социалната мрежа, го казва така:

"Възприемането на интернет в развиващите се страни е много ограничено. Всъщност, за много потребители, фейсбук е интернетът, защото често е единствената достъпна програма"

Това е факт. Друг въпрос от изследването на Quarz го показва ясно:

И това е именно заради усилията на Зукърбърг и екипа му да направят своя продукт евтин и достъпен. Компанията подкрепя internet.org, сайт и организация, чиято цел е да осигурят интернет навсякъде по света. Същевременно, услугата, която internet.org предлага, дава достъп само до Facebook, Facebook Messenger, и още няколко информационни бюлетини. Линкове към други два гиганта са осигурени - Google и Wikipedia, но човек трябва да доплаща за тях. internet.org, въпреки името си, е практически част от Facebook Inc.

Преди години Blackberry бяха сред най-успешните мобилни телефони за бизнесмени, защото предлагаха една услуга, обвързана с много евтин план - безплатен имейл. Вместо скъпият тогава мобилен интернет, в пакета към едно Blackberry се включваше само пакетите, които са ти нужни, за да пращаш електронна поща. Което вършеше страхотна работа на големите корпорации. Телефоните бяха свързани с интернет, но само частично, а пощата не натоварва мрежата особено.

В последствие мобилният интернет поевтиня и Blackberry загубиха позициите си. Но подобно на техния модел, в Африка, южна Азия, и в много други развиващи се страни в Третия свят, много местни фирми продават малки, евтини смартфони, които, подобно на Blackberry, имат специален бутон. Но не за имейл, а за фейсбук. Който е включен в пакета... но нищо друго не е на разположение на потребителя.

Интернет е свободно пространство, и фактът, че огромна част от новите потребители познават само затворената система на най-голямата социална мрежа, е притеснителен. Но гореспоменатият изследовател Самарайива е оптимист:

"Може би фейсбук ще ги въведе към по-голямата концепция за интернет. Те вече са в интернет. Просто не знаят, че са там."