Участваш в рали шампионат, печелиш награди и си изплащаш автомобила, който можеш да развиваш. Това е формулата на новия уникален марков рали шампионат за България, организиран от родното представителство на Hyundai. За целта е привлечена банка, а с участниците ще бъдат сключени договори. Засега контрактът за надпреварата, която включва по три ралита и състезания на писти, е за три сезона. Идеята е да бъдат привлечени млади пилоти - от 16 години нагоре, които да се развиват, а също така ъпгрейд да търпят и колите.

Парите

Цената на автомобила Hyundai i20 coupe e 36 000 лева с екипировка като за автомобилен спорт, а с лизинга нещата стават още по-поносими. Всеки пилот трябва да проготви между 27 000 и 30 000 лв. за сезон, което е доста приемлива цена по думите на шефа на Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) Радослав Козлеков. В този сметка влизат 5500 лв. първоначална вноска, 2000 такса за участие - като цифрово изражение за ангажираност, 1300 лв. месечна такса за надпреварата и 620 лв. лизинг на автомобила.

Организаторите са заложили десет коли - толкова са очакванията им за първия сезон, който трябва да стартира на 13-14 юни на "Писта Стара Загора". Надяват се обаче интереса да е по-голям. Возилата ще пристигнат в началото на март.

Има награден фонд. Първите трима във всяка надпревара ще получават съответно 2000, 1000 и 500 лв. За крайния първенец в "Hyundai рейсинг трофи чемпиъншип 2015" е предвидена голяма награда, която за момента се пази в тайна.

Колата

Както отбелязахме по-горе, това е компактният спортен автомобил Hyundai i20 coupe, показан през 2014-а по световни изложения. Сега започва и серийното производство, а продажбите стартират тази година. Става въпрос за сериен модел, който ще бъде екипиран като за състезания, а въпросните бегачки ще дойдат в България със сертификат и хомологация от ФИА.

Двигателят е 1,4 л, с мощност до 115 конски сили. Окачването е специално, както и изпускателната система. Скоростната кутия е стандартната 6-степенна синхронизирана. Гумите - 17-цолови, полусликове. Родното представителство на корейската марка има договор с английска компания, която преоборудва машините с ролбари, специални седалки, колани и т.н. и т.н. Някои от нещата, като например екипировката на пилотите, се поръчва в Hyundai WRC.

Идеята е догодина да се стигне до надграждане при колите, които да бъдат снабдени с 1,6-литровия турбомотор на отбора от Световния рали шампионат. Тогава и скоростната кутия ще е различна. Очаква се в края на тази година колата да бъде хомологирана за Европа. Това означава, че този български пилот, който я придобие, би могъл да участва и на състезания в чужбина. Всеки участник ще получи 17 гуми.

Правилата

Организаторите уверяват, че няма да позволят да се стигне дотам участниците да мамят с колите. Нещо, което в България се случва постоянно. Като мярка автомобилите ще се съхраняват в Hyundai и ще се дават на състезателите непосредствено преди старта. В Европа със сигурност няма марков шампионат на Hyundai, което го прави специален и за корейската марка, не само за българското й представителство.

Идеята е за ралитата да се търсят макадамови трасета, а в плановете е и зимно състезание. Марковият шампионат на Hyundai има подкрепата на БФАС, но няма да фигурира в календара на федерацията, а ще върви като самостоятелна надпревара.

Календарът включва следните стартове: "Писта Стара Загора" (13-14 юни), рали "Твърдица - Елена" (27-28 юни), рали "България" (17-19 юли), рали "Сливен" (4-6 септември), "Писта Бургас" (26-27 септември), "Писта София" (3-4 октомври).

Пилотите под 18 години - ако има такива, ще участват със специални декларации, като заместители на шофьорските книжки.