Деца, които пращат пожарната на „горящото“ си училище, психоболни, които си измислят тежки инциденти, пияни, които просто имат нужда да си попсуват на воля... Това са типичните т. нар. нерегламентирани обаждания, с които се задръства спешният телефон 112. Това отчетоха от националната система в Европейския ден на 112.

За м. г. от общо 5 325 180 сигнала, получени на единния номер, 2 084 737 са били реални. Останалите 3 077 232 спадат към групата на нерегламентираните, т.е. - по 8644 всяко денонощие. В това число влизат не само злоумишлените позвънявания, а и тези, при които номерът е набран неволно (например от телефона в джоба), по погрешка - търсейки съвсем друг номер, или с искане за справка – за точно време, синоптична прогноза, разписанието на влаковете и т.н.

Най-активни са пияните към 22 ч. нощта или във вечерите на почивните дни.

Голям проблем са т. нар. грешни преценки – когато човек звъни за нещо, а след свързване със съответната служба, се оказва, че няма заслужаващ реагиране проблем. За 2014 г. те са били цели 56,08 % от всички „нередовни“ обаждания. Следват ги (32,34 %) всички злонамерени позвънявания: с обиди или при детски игри, когато около подаващия „сигнала“ непълнолетен отчетливо се чува глъч и смях от други хлапета.

Затова главен инспектор Тошко Бързилов от ГД „Пожарна и аварийна безопасност“ призова днес родителите да контролират как децата им боравят с телефона.

Съществена част освен лъжливите обаждания съставляват и тези, при които от един номер многократно се звъни на 112 и просто се затваря - връзката прекъсва. Това ангажира линиите и операторите за истински спешните случаи, поясниха работещи в националната система.

Затова и често се случва примерно, ако звъните от София-град, София-област, Перник, Кюстендил, Благоевград (всички те са в един регион според системата), да ви вдигнат от Бургас, тъй като линиите са заети.

„Когато се установи такъв номер, информацията се предава на полицията, но не знаем колко санкционирани има“, каза Малвина Биримирска от столичния Регионален център 112.

В закона, който нормира работата на системата, са разписани и санкциите – от 200 до 1000 лв. (за ползване не по предназначение), от 2000 до 5000 лв. (за неверни или заблуждаващи съобщения и сигнали за помощ), 10 000 – 20 000 лв., плюс обезщетение за направмените разноски (когато след фалшивия сигнал реално са мобилизирани служби за реагиране). Няма статистика обаче в колко случаи санкциите са приложени.

Има и бежанци, които звънят на спешния телефон. Едва две са обаче служителките, които говорят арабски. Другите проблеми са, че незаконните имигранти хем искат помощ, хем не могат да обяснят къде са, хем често всъщност идеята им е да се укрият от полицията.

Също така, ако звъните от голям град, дислокацията с помощта на близките мобилни клетки може да е с точност до 20 м, стана ясно днес. Колкото по на затънтено място сте – например закъсали в планината, толкова по-трудно и неточно се установява позицията ви.

Единствената добра новина, изнесена днес, е че 24 години след подписването на решението за създаване на тел. 112 едва 41 % от жителите на ЕС го разпознават. У нас 8 години след въвеждането му цели 88 % от хората знаят за съществуването му.