Германия е изправена пред поредната седмица на стачки. Съюзът на германските машинисти (GDL) за пореден път призовава своите членове да предприемат стачни действия. Стачката за подразделението за товарни превози DB Cargo е в ход от вторник вечерта, а за пътническите влакове - от 2 часа тази сутрин. GDL ще стачкува в продължение на цели шест дни - по-дълго от всякога в историята на германските железници.

Според GDL железницата не е готова да преговаря по две от основните искания на синдиката. Първо, GDL иска да постигне колективен трудов договор и за диспечерите. Железницата отхвърля това. Второ, GDL настоява за постепенно намаляване на седмичното работно време при работа на смени от 38 на 35 часа седмично с пълно компенсиране на заплащането. Железницата не е склонна да преговаря и за това, а предишните предложения не са отговаряли на исканията на GDL.

В действителност последната оферта на железниците включва възможност за намаляване на работното време с един час седмично без промяна в заплащането; служителите, които искат да продължат да работят 38 часа, обаче имат право на процентно увеличение на заплатата от 2,7 %, което означава, че служителите с намалено работно време де факто ще получават по-малко. Освен това железниците си запазват правото да преустановят действието на тази част от колективния трудов договор, ако числеността на персонала е твърде ниска, с аргумента, че поради недостига на квалифицирани работници през следващите години няма да е възможно да наеме достатъчно персонал, за да  е възможно това.

Настоящата стачка може да отбележи рекордна продължителност за железницата. Въпреки това GDL често е обявявала стачки с продължителност няколко дни и в предишни кръгове на колективното договаряне, които са били само малко по-кратки. През 2021 г. GDL стачкува в продължение на пет дни, през 2015 г. веднъж в продължение на шест дни, но като цяло железницата е един от секторите, в които има доста малко стачни дни.

Според Statista през 2022 г. в преработващата промишленост на 1000 служители се падат средно 47,2 дни, загубени поради стачки, докато за всички частни и публични доставчици на услуги взети заедно, през същата година има около седем дни, загубени поради стачки. Тъй като обаче по данни на компанията средно над десет милиона души използват железопътните услуги всеки ден, стачката там е по-забележима, поне за по-голямата част от населението.