Нов скандал със силен расистки привкус се разрази във Франция около подготовката за Олимпийските игри. В центъра му е изборът на президента Еманюел Макрон на церемонията по откриването да пее Ая Накамура, френска звезда, станала световно известна.

На 29 февруари сп. „Експрес“ съобщи, че 10 дни по-рано, на 19 февруари, Ая Накамура е била на вечеря с Макрон, по време на която е бил повдигнат въпросът дали тя не би могла да изпее нещо на церемонията по откриването. В крайна сметка се зародила идеята на церемонията тя да изпее емблематичната песен на Едит Пиаф „La vie en rose“, твърди изданието. Новината, въпреки че все още не е потвърдена официално от френското президентство, породи големи вълнения, немалко с открити расистки нападки.

В миналото редица френски и чужди изпълнители са пели по различни поводи песни на Едит Пиаф. Сред тях са били Ив Монтан, Серж Генсбур, Мирей Матийо, Патрисия Каас, Иги Поп, Дона Съмър, Луис Армстронг...

Защо тогава сега да е проблем Ая Накамура да изпълни песен на Едит Пиаф, питат се Франс прес, Би Би Си, „Фигаро“, „Монд“, Бе Еф Ем Те Ве и редица други медии, на които се позовава БТА.

Коя е Ая Накамура

Ая Накамура е родена на 10 май през 1995 г. в  Бамако в Мали. Истинското й име е Ая Даниоко. Семейството й се премества от Мали във Франция още когато Ая е дете и тя отраства в градчето Олне су Боа в департамента Сен Дени близо до френската столица. Родителите ѝ и предците на Ая са гриоти, известни още и като джели. Гриотите са  странстващи западноафрикански поети и певци, нещо като европейските бардове. Ето защо от много рано Ая е закърмена с музиката на предците си. След няколко години, през които планира да стане моден дизайнер, Ая решава в крайна сметка да се захване със занаята на предците си. За творчески псевдоним тя избира Ая Накамура. Втората част от това име идва от Хиро Накамура, един от героите от американския фантастичен сериал „Герои“, припомня специализираният сайт „Ен ер жи“.

Първи песни Ая създава отрано и ги пуска в социалните мрежи, където те се харесват, защото тя пее за любовта и отношенията между хората, а езикът, който използва в текстовете си, е езикът на младите от предградията. Следва музикално сътрудничество с Кристофер Генда, Демс,  Абу Дебийнг,  Градур, Фабейби – все композитори, рапъри, хипхопъри и певци от африкански произход. През декември 2015 г. Ая сключва договор с „Уорнър мюзик“. Но заради раждането на дъщеричката й Айша на следващата година тя отлага с една година издаването на първия си албум – “Journal intime”. През 2017 г. той се превръща в хит. Година по-късно издава втория си албум “Nakamura”, през 2021 г. издава третия си албум “Aya”, а преди една година излезе и четвъртият й студиен албум „DNK“. Междувременно Ая Накамура ражда втора дъщеря, замесва се и в скандал за взаимно домашно насилие с партньора си, заради което е осъдена, но всичко това не пречи на шеметната ѝ музикална кариера във Франция и зад граница. Тази година тя спечели и най-престижното френско музикално отличие „Виктоар“ за най-добра френска изпълнителка. Стилът й е смесица от поп, ар енд би, рап, афробийт, зук.

През годините Ая Накамура се превръща в една от най-слушаните звезди в стрийминг плаформите с милиарди стриймвания на парчетата й. Мадона често пъти я споменава в постовете си в социалните мрежи, защото нейните деца, четири от които са осиновени от африканския континент, се оказват фенове на Ая Накамура.

Въпреки приноса на Ая Накамура към френската музикална индустрия, тя остава дълги години малийска гражданка и прави постъпки, за да получи френско гражданство едва през 2021 г.

Във Франция Ая Накамура е определяна дори като френска версия на американската певица Бионсе. Миналата година Ая дори беше набедена, че се опитва да засенчи американската си колежка, когато двете се оказаха с концерти в Париж на една и съща дата – 26 май. Тогава Бионсе пя на „Стад дьо Франс“, а Ая Накамура имаше три последователни концерта на 26, 27 и 28 май в зала „Акор Арена“ в Берси. Френската певица беше обвинена, че нарочно е избрала датата 26 май, за да подлее вода на Бионсе. Тя обаче поясни, че датите за нейните изяви са били насрочени преди концерта на Бионсе и се пошегува, че „Бионсе е тази, която се опитва да води война с нея“, припомня френското издание на „Хъфингтън пост“.

Някои французи обаче не я приемат въпреки успехите ѝ

През годините въпреки огромните се музикални успехи Ая Накамура, която, както припомня Франс прес, има близо 1,3 милиарда последователи в „Х“ и близо 4 милиона последователи в „Инстаграм“, далеч не се радва на ласкаво отношение от страна на всички французи. Критикувана е най-вече заради текстовете й, в които има пофренчени чуждици, жаргонни думи и думи с преобърнати наопаки срички.

Всичко това се използва от младежите във Франция, и то не само от тези в работническите и проблемни квартали. Певицата е обвинявана дори, че не пее на френски, че текстовете ѝ са неразбираеми. Някои сайтове като ohlalafrenchcourse.fr  дори правят лингвистичен разбор на емблематични нейни парчета, за да улеснят разбирането на текстовете. В други случаи самата Ая Накамура разяснява какво означава тази или онази дума или израз в песните ѝ.

Ето защо, когато се появи информацията, че Ая Накамура ще пее песен на Едит Пиаф, недоволството в определени среди във Франция изригна. Според проучване на социологическата агенция „Одокса“ за радио Ер Те Ел и за сайта „Винмакс“, цитирано от медиите „Миди Либр“ и „Франс енфо“ 63 процента от анкетираните не искат Ая Накамура да пее на откриването. А 73 процента от анкетираните направо казват, че не смятат, че тази певица представлява идентичността и духа на Франция.

В друго допитване на агенция „Елаб“ за телевизия Бе Еф Ем 49 процента от анкетираните са против идеята Ая Накамура да пее на откриването на Олимпийските игри, а едва 21 процента смятат, че това е добра идея. Трето допитване на института „ЮГав“, цитирано от в. „Фигаро“, показа, че 19 процента от анкетираните искат Давид Гета да участва в церемонията по откриването на игрите. Седемнайсет процента са за Флоран Пани, 15 процента - за „Дафт Пънк“,  13 процента - за Виане, 12 процента - за Милен Фармер. Ая Накамура получава едва 6 процента в тази анкета.

Против основно крайнодесните

Според френски издания против идеята за гостуването на Ая Накамура на откриването на Олимпийските игри в Париж са основно последователи на крайнодесни формации във Франция. Племенницата на Марин Льо Пен, лидерката на крайнодясната партия „Национален сбор“ – Марион Марешал Льо Пен, която се присъедини към крайнодясната партия „Реконкиста“ на Ерик Земур, директно заяви, че Ая Накамура не пее на френски. Депутатът от „Национален сбор“ Себастиан Шьону директно попита дали например на френската министърка на спорта и образованието Амели Удеа-Кастера би ѝ се понравило децата й да говорят именно на жаргона на  певицата, съобщава „Се нюз“.

В средата на март по време на митинг за евроизборите на „Реконкиста“ в Париж беше споменат казусът с Ая Накамура и само при произнасяне на името ѝ събралото се множество избухна в освирквания и дюдюкания. Пак по същото време крайнодясната група „Ле натиф“ (в превод от френски „кореняците“) постна в социалните мрежи снимка на лозунг, разпънат от десетина от членовете й на брега на Сена в Париж, на който се четеше: „Няма начин, Ая, тук е Париж, не е пазарът в Бамако“, припомня Франс прес.

Този протестен надпис дори се подиграваше с текста на един от хитовете на Ая Накамура „Djadja“, видеото към което е гледано 950 милиона пъти в „ЮТюб“ и в чийто припев фигурира именно фразата „Няма начин“. 

Шок от расистките нападки

Всички тези нападки потресоха организаторите на Олимпийските игри, които заявиха, че са шокирани от расистките атаки срещу певицата и ѝ засвидетелстваха пълна подкрепа, предаде Франс прес. Министърката на спорта и на образованието Удеа-Кастера също изрази подкрепа за Ая Накамура и ѝ препоръча „да не ѝ пука изобщо“. Министърката на културата Рашида Дати разкритикува също нападките срещу певицата и заяви, че атаките срещу един творец са неприемливи и са престъпление. Тя допълни, че има хора, които използват всеки претекст, за да отправят расистки нападки.

На страната на певицата застанаха нейни млади колеги, като певецът Даджу и певицата Неж. По-утвърдени имена във френската музика, като Патрик Брюел и Бенжамен Биоле, също я защитиха.

Адвокатът на Ая Накамура Кари Себиат заяви, че става дума за една недостойна и напълно отвратителна полемика и не изключи съдебни действия от страна на клиентката си заради всички нападки срещу нея. 

Как реагира самата певица?

В гневен пост в „Х“ самата певица обвини онези, които я критикуват, в расизъм.

„Превръщам се в тема номер едно в държавата и от това се чувствате зле. Дължа ли ви нещо? Нищо“, заяви тя, намеквайки, че никой не може да я критикува, защото тя е постигнала всичко сама.

После добави, че хулителите ѝ може и да не са творци, за да преценят нейното творчество, но със сигурност не са глухи, намеквайки, че всеки може да си даде сметка за певческите й заложби. В друг пост Ая Накамура благодари на поддръжниците си и заяви, че тя самата чувства, че е помогнала на хората да преоткрият Едит Пиаф и че има усещането, че Едит Пияф се е превъплътила в нея, предаде Бе Еф Ем Те Ве.

Относно нападките на крайнодесните и консервативните срещу Ая Накамура депутатът от радикалната левица „Непокорна Франция“ Антоан Ломан заяви: „Те претендират, че обичат страната си, но искат да изключат от нея най-слушаната франкофонска певица в света след Едит Пиаф. Човек не може да е едновременно расист и патриот във Франция“, заяви той, цитиран от Франс прес.

А френското издание на сайта „Слейт“ и френският сайт Ве Ес Де правят паралел между Едит Пиаф и Ая Накамура.  И двете певици имат много по-общо, отколкото предполагат например крайнодесните. Те са от имигрантски произход.  На онези от дясното политическо пространство, привърженици на тезата за французите кореняци, въплъщаващи френската идентичност, може да се припомни, че бабата по майчина линия на Едит Пиаф е Ема Саид Бен Мохамад, циркова артистка и певица, с творчески псевдоним Айша.

Тя е дете от смесен брак на италианка и представител на една от общностите от Магреба (кабилец или бербер, според различните версии). И Едит Пиаф, и Ая Накамура са познали планетарен успех благодарение на музиката си. Но в началото на кариерата си и двете не са се вписвали в общоприетите стандарти на френското общество.

Техните песни, съдържащи  разговорния език на тяхната епоха, докосват с простички и директни думи аудиторията, отбелязва френското издание на „Слейт“.  Цялата полемика около Ая Накамура сега напомня за това, че във Франция има проблем с асимилацията и интеграцията на потомците на мигранти. Но този проблем не се дължи на самите потомци, колкото на неспособността на някои французи да приемат дори идеята, че потомците на имигрантите са французи, отбелязва изданието.

Имигрантите и потомците им около една трета

Според изданието „Атлантико“ населението във Франция е съставено от 10,3 процента имигранти, 10,9 процента потомци на имигранти от второ поколение и 10,2 процента потомци на имигранти от трето поколение. Това означава, че имигрантите и техните потомци съставляват 31 процента от населението на Франция, което прави общо над 20 милиона души, допълва изданието, като се позовава на данни на Френския национален институт за статистически и икономически изследвания.

Миналия петък след сигнал от страна на Международната лига срещу расизма и антисемитизма прокуратурата в Париж започна разследване заради атаките срещу френската певица от малийски произход, съобщават Франс прес и „Монд“. Разследването е поверено на звеното за борба с онлайн проявите на омраза.