Историята на дигиталните технологии е пълна с иновации, които промениха света - компютрите Mac на Apple, Microsoft Windows, интернет браузъра Netscape Navigator, iPod и безброй други. Повечето от тях вече са намерили своите по-добри наследници, но една програма като хамелеон успява да се преобразява вече 25 години и да разширява своята аудитория - Photoshop, пише в. "Ню Йорк таймс".

Програмата, по подобие на Xerox, Google, фейсбук и скайп, стана нарицателно за това, което може да се прави с нея. Да не забравяме, че тя възникна във времената, когато правехме снимките на лента и ги разпечатвахме на гланцова хартия. Но Photoshop не само преживя дигиталната революция, но и продължи да се развива. През времето си спечели и противоречив статус, защото с нейна помощ невзрачни девойки се превръщат в безупречни секс икони по кориците на мъжките списания, а пропагандатори по цял свят "сглобяват" каквито кадри си поискат.

Но днес голямото предизвикателство е как вездесъщият софтуер да намери място на смартфоните, където се настаниха примитивни, но все по-често използвани апликации като Instagram, с които всеки изпраща снимки с ретро ефект на приятелите си във фейсбук.

Как се е променял инструменталният панел във Photoshop през годините.

Затова и компанията, която стои зад софтуера - Adobe, променя бизнес модела си така, че да не е зависима от избора на професионалисти, а да стане достъпна до по-широката аудитория. Новото време започна през 2011 г., когато компанията започна да продава Photoshop с месечен абонамент, вместо да иска накуп парите за целия лиценз. Месечните планове започват от 10 долара при положение, че "в кутия" лицензът е 700 долара.

Въпреки спада на приходите заради новия начин на заплащане, нещата дават резултат. Към момента Adobe има над 3,5 млн. абонати на своя софтуерен пакет Creative Cloud, където е включен и Photoshop, като очаква към края на годината те да нараснат на 6 милиона. А постъпленията от абонамент ще достигнат 3 млрд. долара, като по този начин компанията е на път да достигне рекордните си продажби от 3,4 млрд. долара през 2011  г., когато продаваше софтуера в кутии.

Плановете са да се направят и по-удобни за мобилните потребители приложения, някои от които даже ще бъдат безплатни. Така че сигурно скоро мъжете ще може да си слагат "плочки" на снимките от лятната почивка, а жените - гърди, размер DD.

Ето и един клип, който Adobe разпространи по повод 25-годишнината на Photoshop: