Ad Config - Website header

 

Article_top

Веселин Желев

Може ли европейска компания да изнася оръжие или стоки с двойна употреба (военна и цивилна – б.а.) за Русия?

Не, санкциите го забраняват.

Можете ли обаче да произвеждате същите стоки в съвместно предприятие с руски партньор на негова територия?

Няма проблем, отговарят от Брюксел.

Такова смесено предприятие между германския автомобилостроител Daimler AG и руския му аналог КАМАЗ Европейската комисия съобщи, че е одобрила във вторник.

Клуб Z пръв повдигна въпроса за съместимостта на такова дружество със санкциите срещу Русия. КАМАЗ е крупен производител на бойна техника, която Русия използва да откъсне Крим от Украйна и да нахлуе в Донбас.

Смесеното дружество с „Даймлер“ ще прави в Русия и в Беларус тежкотоварни камиони - точно такива каквито са на въоръжение в руската армия.

Темата подеха и колегите от европейската интернет платформа EurActiv. Пред тях външният министър на Латвия Едгарс Ринкевичс, чиято страна в момента председателства ЕС, изрази съмнение в допустимостта на сливането от гледна точка на санкциите.

По думите му „невъобразимо“ е как могат да се сключват такива сделки след руската анексия на Крим и свидетелствата за руски войски и бойна техника в подкрепа на сепаратистите от Донецк и Луханск.

Ето какви допълнителни разяснения даде за сливането пред Клуб Z днес европейски официален представител пожелал анонимност:

„Няма забрана за сливания или смесени предприятия с участие на юридически лица на от ЕС, където смесеното юридическо лице оперира в Русия и развива дейност в областта на стоките и технологиите с двойна употреба и за руски военни крайни потребители. Сливането не засяга забраната за износ на стоки и технологии с двойна употреба. Всяко физическо или юридическо лице от ЕС остава обект на забраните и трябва да управлява бизнеса си съгласно забраните съдържащи се в ограничителните мерки“. 

Накратко: ако си „Даймлер“, ЕС ти забранява да продаваш на Русия камиони, двигатели, шасита и пр., които последно попадат в ръцете на нейните военни. Той обаче не ти пречи да ги произвеждаш в съдружие с руска фирма, на руска територия, стига да не ги продаваш на руските въоръжени сили.

Ако им ги продадеш, ще те скъсат. Как обаче ще те хванат? Ако ги купи някое ведомство извън сектора на сигурността, или някой олигарх, как бихте им попречили патриотично да ги предоставят на армията или на „опълченците“? Тук Брюксел мълчи.

Не е ясно как той би контролирал дали забраната се спазва в предприятие, което е вън от територията на ЕС, където европейските закони не важат и европейските власти нямат нито присъствие, нито правомощия.

Такава конструкция могат да родят само усилията на брюкселската бюрокрация под зоркия поглед на държавите-членки. И като дойдат избори, те се тюхкат, защо правят така, а получават Орбан, СИРИЗА, Подемос.

И защо спасяват Кипър от фалит, а правителството му дава пристанищата си на руския военноморски флот.

 
Руски КАМАЗ позира гордо на рали "Дакар". Снимка БГНЕС

Може ли европейска компания да изнася оръжие или стоки с двойна употреба (военна и цивилна – б.а.) за Русия?

Не, санкциите го забраняват.

Можете ли обаче да произвеждате същите стоки в съвместно предприятие с руски партньор на негова територия?

Няма проблем, отговарят от Брюксел.

Такова смесено предприятие между германския автомобилостроител Daimler AG и руския му аналог КАМАЗ Европейската комисия съобщи, че е одобрила във вторник.

Клуб Z пръв повдигна въпроса за съместимостта на такова дружество със санкциите срещу Русия. КАМАЗ е крупен производител на бойна техника, която Русия използва да откъсне Крим от Украйна и да нахлуе в Донбас.

Смесеното дружество с „Даймлер“ ще прави в Русия и в Беларус тежкотоварни камиони - точно такива каквито са на въоръжение в руската армия.

Темата подеха и колегите от европейската интернет платформа EurActiv. Пред тях външният министър на Латвия Едгарс Ринкевичс, чиято страна в момента председателства ЕС, изрази съмнение в допустимостта на сливането от гледна точка на санкциите.

По думите му „невъобразимо“ е как могат да се сключват такива сделки след руската анексия на Крим и свидетелствата за руски войски и бойна техника в подкрепа на сепаратистите от Донецк и Луханск.

Ето какви допълнителни разяснения даде за сливането пред Клуб Z днес европейски официален представител пожелал анонимност:

„Няма забрана за сливания или смесени предприятия с участие на юридически лица на от ЕС, където смесеното юридическо лице оперира в Русия и развива дейност в областта на стоките и технологиите с двойна употреба и за руски военни крайни потребители. Сливането не засяга забраната за износ на стоки и технологии с двойна употреба. Всяко физическо или юридическо лице от ЕС остава обект на забраните и трябва да управлява бизнеса си съгласно забраните съдържащи се в ограничителните мерки“. 

Накратко: ако си „Даймлер“, ЕС ти забранява да продаваш на Русия камиони, двигатели, шасита и пр., които последно попадат в ръцете на нейните военни. Той обаче не ти пречи да ги произвеждаш в съдружие с руска фирма, на руска територия, стига да не ги продаваш на руските въоръжени сили.

Ако им ги продадеш, ще те скъсат. Как обаче ще те хванат? Ако ги купи някое ведомство извън сектора на сигурността, или някой олигарх, как бихте им попречили патриотично да ги предоставят на армията или на „опълченците“? Тук Брюксел мълчи.

Не е ясно как той би контролирал дали забраната се спазва в предприятие, което е вън от територията на ЕС, където европейските закони не важат и европейските власти нямат нито присъствие, нито правомощия.

Такава конструкция могат да родят само усилията на брюкселската бюрокрация под зоркия поглед на държавите-членки. И като дойдат избори, те се тюхкат, защо правят така, а получават Орбан, СИРИЗА, Подемос.

И защо спасяват Кипър от фалит, а правителството му дава пристанищата си на руския военноморски флот.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

лицемери

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой трябва да поеме "Левски"?