Шефът на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов поиска спешно да се осигурят средства за допълнителни мрежи за предотвратяване на свличания на скална маса по линията Добринище - Септември, на която днес дерайлира пътнически влак. Във фейсбук той публикува обяснение за случилото се и похвали машиниста, че е действал изключително професионално и е предотвратил инцидентът да се превърне в трагедия с жертви и ранени.

Гроздан Караджов (вдясно) на мястото на инцидента.

Председателят на парламентарната комисия е публикувал и снимки от мястото на дерайлирането. На тях се вижда как той помага на железничарите за вкарването на влака отново в релси.

Ето какво написа Гроздан Караджов в социалната мрежа:

Дерайлиралата теснолинейка Добринище-Септември прекъсна пътуването ми до Велинград днес. Локомотивът на пътнически влак №16102 е аварирал по обяд, между гарите Долене и Варвара.

Причините за инцидента са следните - поради снеговалежа и резките промени в температурите през деня и нощта парче скала се откъсва и пада върху линията. Само адекватната реакция на машиниста е предотвратила превръщането на този инцидент в катастрофа с жертви и ранени. Само няколко метра не са стигнали на машината, за да спре изцяло. Слава богу, пътувалите в композицията 12 пътника са невредими и вече са изведени и транспортирани с автомобили.

А сега основният проблем - целият склон в този участък е замрежен, така че скалните маси, които се откъсват, да падат в подножието, но не и върху самите траверси. Точно на мястото, където е паднала скалната маса обаче, замрежването свършва.

Поради икономии, които не водят до реално съкращаване на средства, сега ще се влезе в нови разходи - за отстраняване на аварията, за спасителния кран, който да повдигне машината от линията, за транспорт на пътниците и др.

Необходимо е спешно замрежване - в момента, в който условията позволяват.

Свързах се веднага с министъра на транспорта - г-н Ивайло Московски, както и с ръководството на НКЖИ, за да бъде осигурено целево финансиране за обезопасяване на заплашените от срутване участъци.

Благодаря за съдействието, което ни оказа началникът на жп района г-н Петър Петров.

Впрочем, самата теснопътна линия е цяла история - строена е от 1921-а до 1945 година. Самият Андрей Ляпчев като премиер е отрязал лентичката на първата отсечка от Септември до гара Лъджене, което днес е квартал от Велинград. Малко дългичко е да се пътува с нея, но интересно.

Тук свършва обезопасителната мрежа.