След почти месец разтакаване и небивали спорове кой да управлява тазгодишните 3,075 млрд. лв. в здравната система, след като мандатът на ръководството на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) изтече на 12 февруари, институцията вече има нов директор.

Единственият кандидат за поста, издигат от ГЕРБ, д-р Глинка Комитов беше одобрен със 117 гласа "за" от общо 146 гласували и на практика спечели подкрепата на цялото мнозинство. Професионалните му качества обаче бяха високо оценени дори от опозицията, независимо че БСП гласува единодушно "против", а всички от ДПС се въздържаха. От "Атака" на практика не участваха в гласуването, защото се записаха само с един глас "против".

"Д-р Комитов е корав човек, суров. На фона на парламентарното ежедневие може и да изглежда малко сухо, но въпреки това смятам, че точно такива хора имат място в управлението на нашите пари", декларира подкрепата си и здравният министър д-р Петър Москов.

Самият Комитов увери, че няма да се отклонява от вече начертаните реформи в сектора и стриктно ще изпълнява българското и европейско законодателство. Контролът на разходите ще бъде основен приоритет в работата му и дори ще настоява народните представители да инициират нормативни промени, така че поверената му институция да може да упражнява и контрол по качествотона извършваните медицински услуги. По този начин НЗОК ще може да изпълни и своята стратегическа цел - да се превърне в основно средство за подобряване на здравните показатели на нацията, каквито са желанията на ресорното министерство. По думите на д-р Комитов касата вече няма да се изживява като втори център на властта в здравеопазването, а ще следва установения от държавата модел в сектора.

За представителите на опозицията обаче своеобразната "декларация за вярност" е доста притеснителна, защото ще превърне управителя на НЗОК в най-обикновен посредник, а самата институция - в ненужна структура, която няма да може да взима решения и да провежда собствена политика.

"По закон здравната каса е обществена институция, която управлява публични средства и трябва да има публичен контрол върху изразходването им. Вместо това с промени в Закона за здравното осигуряване се предлага одържавяване на Надзора на НЗОК, като в състава му влязат още двама представители на държавата. Тоест, министерствата на здравеопазването и на финансите ще взимат решенията, а директорът на касата просто ще ги изпълнява, тъй като е длъжен по закон", изрече на глас всеобщите опасения Хасан Адемов от ДПС.

По думите му едно от най-големите предизвиателства пред новия директор на здравната каса от тук нататък ще е изпълнението на годишния бюджет за здраве. Причината е, че д-р Комитов не е участвал нито в изготвянето на разчетите в приходната и разходната му част, нито в създаването на вече приетата от правителството вчера методика за остойностяване и залащане на медицинските дейности.

"Само за лекарства предвидените месечни разходи за тази година са 45 млн. лв., а през миналата са харчени средно по 53 млн. лв. на месец. Тоест, очертава се недостиг от около 100 млн. лв. до края на годината. Заложените средства за болнична помощ са 142 млн. лв. при положение, че през декември са изразходвани 155 млн. лв., през януари - 157 млн. лв., а прогнозните разходи за февруари също са около 160 млн. лева. С други думи, още 120 млн. лв. дефицит до края на годината. Затова искам д-р Комитов да потвърди думите на министър Москов, че няма да се стигне до актуализация на бюджета на касата в средата на годината", настоя Мая Манолова от БСП, подкрепяйки с цифри твърденията на колегите си.

"Гарантирам, че дейността за всеки пациент, който бъде прегледан и обслужен според договорените от здравната каса и съсловните организации правила, ще бъде заплатена, както досега", отговори д-р Комитов и уточни, че методиката предвижда достатъчно гъвкави възможности за разплащане с болниците.

По силата на новите правила през 2015 г. НЗОК не би трябвало да покрива никаква надлимитна дейност, защото лечебните заведения ще имат фиксирани бюджети. Въпреки това болниците ще могат да харчат авансово до 5% от сумата, предвидена за следващия месец, а също така да разчитат и на допълнителни средства от резерва на касата. Независимо, че почти половината от него вече беше разпределена в началото на тази година.

От друга страна законът задължава касата да заплаща всяка извършена медицинска услуга и ако откаже, болниците биха спечелили всяко дело срещу нея. Но тъй като за решенията на "Темида" се чака с години, е по-вероятно лечебните заведения да сформират листи на чакащите. За опозицията това е дори още по-притеснително, защото не е ясно при какви правила ще се сформират листите и най-вече кой ще покрива разходите в случай че при отложено лечение са ноложи докторите спешно да спасяват нечий живот.

Допълнителните затруднения за новия директор на НЗОК ще дойдат също от дейността на новите болници, получили разрешение за дейност в края на 2014 г., с които касата ще бъде длъжна да подпише договор. Бюджетът й може да пострада при бъдещото разделяне на пакета от здравни дейности на основен и допълнителен, както и от плановете занапред сама да определя списъка със заболявания, за чието домашно лечение ще заплаща. Освен това институцията ще бъде страна и в спора доколко законно е събирането на неплатените здравни вноски за последните 15 г. при положение, че според нормативната уредба те са с изтекла давност и всъщност са неизискуеми. В същото време държавата ще продължи да бъде в дълг на здравната система, защото вноските за осигуряваните от нея граждани ще се изравнят със сумите, плащани от самоосигуряващите се, чак през 2025 година.