Няколко родители на деца със специални образователни потребности сигнализират, че техните деца принудително, без право на избор, са пренасочени към обучение в помощни училища, съобщи Би Ти Ви. Повечето родителите на такива деца всъщност искат децата им да учат в общообразователни училища с интегрирано обучение, защото това действа положително на развитието им.

Оценката се прави от екип за комплексно педагогическо оценяване, която се сформира от регионалния инспекторат по образованието. Комисията се състои от експерт от регионалния инспекторат по образованието и различни специалисти - психолози, логопеди, учители. Те наблюдават детето и преценяват дали то да отиде в СОУ или в помощно училище.

В случая, огласен от Би Ти Ви, комисията директно насочва повечето деца към помощно училище, като вариантът "СОУ с интегрирано обучение" дори не е представен като възможност.

Наредба 1 от 23.01.2009 година за обучение на деца със специално образователни потребности обаче гласи, че тези деца се възпитават интегрирано и те могат да се обучават в специални училища след изчерпване на всички възможности за интегрирано обучение.