Само след три години българската авиация може да остане без достатъчно пилоти. Опасността е напълно реална, показва анализ на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА), предоставен на Клуб Z.

Според нормите на Европейския съюз (ЕС) и изискванията на Европейската асоциация за авиационна безопасност ЕАSА, по Регламент 11-78,  обучението на летци се извършва в предварително одобрени училища. У нас тe са под контрола на Главна дирекция "Главна въздухоплавателна администрация" към транспортното министерство, а ЕАSА системно ги одитира. Дипломите за обучението са международно признати.

Какъв тогава е проблемът?

Преди няколко години отпадна държавната поръчка при обучението на пилоти. Затова учебните центрове са пред закриване заради липса на курсисти. Обучението на летци обаче е скъпо удоволствие. Сумата, необходима за един пилот, е от порядъка на 40 000 - 45 000 евро, обясняват от АБА. Кандидатите да се обучават за летци трябва да ги извадят от джоба си или от спонсор, но няма гаранция, че ще издържат обучението, ще получат диплома и ще успеят да върнат инвестицията. Същият проблем е в сила и при подготовката на инструктори, които също са крайно недостатъчни.

В момента у нас има одобрени 4 такива центъра, от които 2 все още не са започнали да подготвят професионални пилоти, а 1 е пред закриване. 

"Необходима е спешна намеса и търсене на решение за финансиране, ако не искаме да започне масово обезбългаряване на тази професия и внасяне на кадри от чужбина", предупреждават от авиационната асоциация. 

Aнализът на АБА показва, че в момента дефицит от пилоти няма, тъй като пенсионната възраст на пилотите бе удължена до навършването на 65 години. През следващите 3 години обаче голяма част от българските летци ще трябва да приземят самолетите и ще се почувства остър недостиг.

В момента българските пилоти във връзрастовата група 59-65 г. са 64 души. Това са 22,78% от всички летци по граждански линии. Допълнително през следващите 5 години се очаква да отпаднат от професията други 20 пилоти по здравословни причини, коментираха от АБА пред Клуб Z.

За тази година все още авиокомпаниите могат да попълват състава си от наличните свободни пилоти и обучаващите се в момента. Но недостигът ще се почувства още от следващата година, категорични са от браншовата асоциация.

Според прогнозите им, за да се избегне недостига, годишно трябва да започнат да се обучават минимум 17 - 20 пилоти. В противен случай съвсем скоро българските авиокомпании ще трябва да започнат да внасят кадри от чужбина.