В четвъртък Народното събрание, вероятно водено от благородни подбуди, реши да има глоби от 50 до 200 лв. при паркиране на тротоари, в градинки и на детски площадки. Очевидно мястото на автомобилите не е в зелените площи. Досадно е, неприятно, дразнещо, а понякога и опасно, да вървиш по платното, защото ако държиш да продължиш напред по тротоара трябва или да пропълзиш под, или да скочиш върху поредното проснато на тротоар превозно средство. Спор няма.

Санкцията  обаче е някак странна. Как и кой точно ще решава кое наместване на тротоар трябва да се глоби с 50 лв. и кое с 200 лв.? Оставяме го на въображението, добрата воля и неподкупния професионализъм на санкциониращите. От сега мога да прогнозирам, че повишената санкция няма много да промени ситуацията с паркирането, само случайни и наивни граждани, спрели някъде за малко и на по централни улици, или до явки на санкциониращите, ще го отнасят. Някои от тях ще олекват чувствително, други "ще черпят".

Какво печелят пешеходците - онези участници в движението, които се предполага, че трябва да се облагодетелстват от промяната. И за които сега ходенето по тротоарите е някаква сложна комбинация от извратена форма на лека атлетика в градски условия (бягане с препятствия, прескоци), акробатика, ориентиране в неравна местност и оцеляване в екстремни ситуации. Колите по тротоарите са само част от проблема. Който си остава обемен и труден за преодоляване - съвсем буквално - дори и ако нито една кола повече не се качи на нито един трототоар в нито едно населено място на страната.

Вървенето по пешеходните участъци на високи токчета, с багаж, с малко дете, бутайки детска количка - е рисково занимание, труден спорт, висш пилотаж. Представете си да решите да се движите на ролери, както често можете да видите да се случва в европейските градове. Смях! Това означава, че сте роден самоубиец. 

Счупени плочки, пропаднали шахти, изронена настилка, буреняци, неравности, стърчащи жици - докато вървите по тротоарите на българските градове трябва много да внимавате. Помага ако владеете поне малко еквилибристика, можете да жонглирате и знаете някои трикове за безопасно падане - без трайни осакътявания. Не е препоръчително да се зазапяпвате по цъфнали дървета, ако сте по-романтична личност, или по-впечатляващи билбордове - при повишена любознателност, защото опасностите дебнат отвсякъде и току се окаже, че се намирате на дъното на някоя скромна яма, която работник, дълбал за нещо е забравил и която ще зее така поне до следващите местни избори. Кракът ви може да се забие в процепа между две плочки, а недотам чистата вода от някоя ромолящо поточе, забравено от ВиК да ви изпръска в лицето... 

Затова и промените в закона само създадоха поредния парадокс в държавата. Тротоари - нямаме, но глоби за паркиране по тях от 200 лв. - да.

Ето и няколко тротоара, по които минахме днес на път за работа. Не са подбирани, някои от тях са съвсем в центъра, току до Народното събрание, под носа на бдителните ни депутати, на жълтите павета, близо до военното министерство, други са от близкия до центъра квартал "Редута", трети от кв. "Илинден".

Дори и по жълтите павета от едната страна на НС има малки препятствия. 

 

Типичен ъгъл на тротоар, гледайте си в краката.
Само развинтено въображение може да нарече тази част от улицата "тротоар".
Този тротоар в една от пресечките на "Витошка" е защитен от колите с колчета. Прави ли го по-удобен за вървене?
Същото е положението и тук.
Кофи за боклук в непосредствена близост до Министерството на отбраната. Нов казус - какво правим с кофите за боклук върху тротоарите, което е масова практика. Глоба 200 лв. за кого?
Тази почти перфектна настилка за движение на пешеходците е до Народното събрание. Само малки неравности и...дребни локвички.
Залесяване и на плочките.
Тротоар, който свършва в нищото. Могат ли пешеходците всъщност да го ползват?
ул. "Марагидик", кв.Редута. Как вървят тук детски колички или малки деца?
Останки от тротоар в съседство.
Миг невнимание. И кракът ви може да се окаже заклещен в процепите на решетката.
Коли на този тротоар няма. Пешеходците обаче също не го ползват.
Приятна малка улица, в която е много по-удобно да вървиш по паважа. Или поне по-безопасно.