В петзвездните хотели телевизорите трябва да са задължително LCD, LED или плазмени, а диагоналът на екрана им трябва да е поне 81 сантиметра. Това е записано в проекта на новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения. Тя е качена за обществено обсъждане на сайта на Министерството на туризма.

В продължение на две седмици ще се събират предложения и становища, които след това ще бъдат обобщени, а наредбата ще бъде предложена за приемане от Министерския съвет. Това е един от основните нормативни актове в сферата на туризма, чието приемане е било забавено с близо 2 години.  

Хотел 5 звезди

За петзвездните хотели са разписани и други любопитни изисквания. За всяко легло трябва да има минимум четири възглавници. Възглавниците трябва да бъдат в два различни размера или вида (перушинени, ниски, твърди, меки и др.) 

Освен това е разписано подробно и какви трябва да са чашите. Във всяка стая трябва да има минимум: две чаши за пиене от китайски порцелан,керамика или стъкло, а също и две чаши за вино от китайски порцелан, керамика или стъкло.

Минибарът трябва да включва най -малко: избор на бира, вино и спиртни напитки; бутилирана вода; два плодови сока; две безалкохолни напитки; две леки закуски. 

В проекта на наредбата е предвидено и изискване за големината и теглото на хавлиените кърпи. Във всяка от стаите на висококатегорийните хотели трябва да има поне две кърпи за ръце; две кърпи за баня/вана; две кърпи за лице или такива за еднократна употреба от висококачествен памук. Всички кърпи за баня и вана (без кърпата за лице) трябва да тежат минимум 500г. Минималните им размери са: 40см х 75см за кърпи за ръце; 60см х 140см за кърпи за баня; 100см х 150см за кърпи за вана.

Подробно са разписани и изискванията за обслужването във ВИП стаите. При настаняването на гости в такива, в стаята трябва да ги чака визитна картичка на хотела и поздравителна картичка лично и ръчно подписана от управителя или собственика. В стаята трябва да ги чака и комплимент от хотела – фруктиера с плодове, свежи цветя, вино и др. Безплатните подаръци за „Добре дошли” (за ядене или пиене), трябва да бъдат предоставени в стаята на гостите в първата нощ от престоя им. Те трябва да включват най-малко: питейни продукти - като бутилирана вода, бира, вино, или продукти за ядене - като плодове, бисквити, или други подобни. Ментови и други дребни бонбони не отговарят на това изискване, пише в проектодокумента.

В наредбата е предвидено и петзвездните хотели задължително да предлагат вечерно подреждане на стаята, известно като „Turn Down” обслужване. Услугата е във вечерните часове гостите да получават подгъване на завивките; дърпане на завесите; почистване на стаята; изхвърляне на кошовете ; подреждане или подновяване на хавлиите. 

Освен това скъпите хотели задължително трябва да предоставят безплатно на гостите си поне два различни вестника - един на местен и един на чужд език. Те трябва да са в достатъчно количество, за да задоволят търсенето на гостите. Наредбата допуска, вместо редовните вестници да има предварително заредени електронни книги/таблети, на разположение във фоайето.

Хостели и други по-евтини места

В наредбата са описани и изискванията, на които трябва да отговарят и местата за настаняване от по-ниска категория.

Младежката аудитория, която основно ползва услугите на хостели, ще може да разчита, че ще получи в тях безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi и др.

С Наредбата се разделят видовете туристически обекти в две категории:

клас А - хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили и

клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. 

Функционирането на къмпингите също е описано в наредбата. Въведени са минимални изисквания за този вид туристическа услуга – наличие на ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица. Къмпинговата единица за палатки следва да има съответна маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м. (за къмпинг категория три звезди), 40 кв. м. (за две звезди) и 32 кв.м. (за една звезда). Мястото за каравани също трябва да е маркирано и да е оборудвано с излази за вода и електричество.

Заведенията

Новата наредба въвежда ред и по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Например времетраенето за изпълнение на поръчката ще зависи и от звездите на обекта. Така поръчка за студени предястия, салати и аперитиви трябва да се изпълнява до 10 минути в заведенията "пет звезди" и "четири звезди", и до 15 минути в заведенията "три звезди" и "две звезди". За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории ще важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.

Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.

След влизането в сила на наредбата, действащите места за настаняване и заведения за хранене, ще имат на разположение 6 месечен гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с изискванията. Всички новосъздадените обекти, след датата на обнародването й, ще се категоризират по новите изисквания.