Всекидневно и от години БДЖ нарушава договора си с държавата за обществен превоз на пътници, а администрацията на транспортното министерство явно си затваря очите и не защитава интересите на данъкоплатците. Вместо това безконтролно продължава да налива пари в бездънната каца, вместо да налага солени глоби според клаузите на документа.

Всичко това става ясно от текста на контракта между жп превозвача и Министерството на транспорта, подписан в средата на 2009 г. 

Оттогава насам този договор бе една от най-ревностно пазените тайни в държавата. Но преди няколко дни съвсем неочаквано контрактът се появи в линк, публикуван в един от железопътните форуми в България. Той отвежда към руски сайт за споделяне на документи, а документът е напълно автентичен, показа проверка на Клуб Z.

Договорът е подписан в края на мандата на правителството на Сергей Станишев когато министър на транспорта бе Петър Мутафчиев. Цялото изпълнение след това обаче е по време на управлението на ГЕРБ плюс едногодишния гастрол във властта на кабинета на Пламен Орешарски.

Появата на договора в руския сайт става в любопитен момент. Преди броени дни Асоциация "Приятели на железопътния транспорт" (АПЖТ) успя да осъди Министерството на транспорта и подчинената му Изпълнителна агенция "Железопътна администрация"във Върховния административен съд заради отказа им да предоствят на неправителствената организация този договор, както и отчетите за изпълнението му от 2009 г. досега.

А защо от транспортното министерство са крили досега документа става ясно от текста му. 

А там са записани неща, които всички знаем отлично, че не се изпълняват. Например:

По договор ако един влак закъснее на крайната гара за повече от 60 минути, то съответният влак се смята за отпаднал и държавата не дължи нито стотинка за него на БДЖ. 

Има предостатъчно подобни примери в документа. Там е записано, че всяко закъснение от разписанието по вина на превозвача подлежи на финансова санкция. Същото важи за и непочистените вагони. В документа е регламентирано, че преди тръгването на всеки влак през купетата трябва да са минали чистачки. Пише и още, че персоналът на жп компанията задължително трябва да е учтив и внимателен към пътниците. Има и текст, че правостоящите пътувания не са разрешени за повече от 10 минути. 

Срещу всяко от тези нарушения има и глоби за БДЖ, но проблемът е, че ИАЖА никога досега не е регистрирала отклоненията в клаузите, които пътниците виждат всеки ден.

"Целият договор показва, че държавата системно не е контролирала по никакъв начин изразходването на парите, които се плащат като компенсация за БДЖ. Очевидно е, че този договор не е спазван и сега разбирам защо толкова упорито ми отказваха да го получа", каза пред Клуб Z председателят на АПЖТ Варужан Апелян.

А защо не е спазван? Може би и отговорът на този въпрос е записан в договора. Там има и следния запис:

"Възложителят или Изпълнителят могат да развалят Договора, с едностранно писмено предизвестие от 3 (три) месеца при неизпълнение на задълженията на другата Страна по Договора."

Реално това означава, че ако държавата искаше да се погрижи за интересите на данъкоплатците, можеше отдавна да спре плащанията към БДЖ и наложи на компанията провеждането на истинска реформа. Каквато вече 26 години в железниците няма.