Резултатите от изпитите за кандидат-гимназисти вече са публикувани на страницата на просветното министерство. Децата и родителите могат да проверят оценките като въведат ЕГН и входящ номер от изпита на сайта 7klas.mon.bg
Публикувани са оценките на седмокласниците и по български език и литература (БЕЛ) и по математика, като изпитите се проведоха съответно на 20 и 22 май. На същите дати се проведоха и матурите на зрелостниците в 12 клас по БЕЛ и предмет по избор, като техните оценки ще бъдат обявени на 9 юни. 

Резултатите на външното оценяване на изпитите по български език и литература (БЕЛ) и математика и за четвъртокласниците и седмокласниците са сходни с тези от последните две години, но общият резултат е по-нисък. Това обяви зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева пред Би Ти Ви по-рано през деня.

Резултатите по български език и литература са с 4 точки по- малко, а по математика - със седем, каза тя. Кастрева обясни, че тази година има много двойки по математика като определи броят им като "тревожен". 

"От гледна точка на експертизата на колегите-математици задачите са съизмерими с тези от предишната година", добави тя.

Кастрева уточни, че нито един регион в страната не може да се похвали с добри постижения.

В 7-ми клас оценките по български по-добри от тези по математика

Средният резултат по български език и литература на изпита след 7-ми клас е 58,68 точки от 100, или добър - много добър, а средният резултат по математика - 45,73 т. или добър, сочи разборът на просветното министерство.

За разлика от предишните години, през тази спада броят на работилите по допълнителния модул. Това е особено видимо при Националното външно оценяване по математика. От МОН отчитат, че през 2015 г. седмокласниците имат повече слаби, средни и добри оценки за сметка на много добрите и отличните.

Седмокласниците не са овладели уменията за разпознаване на сложно съставно изречение, вид подчинено изречение, за пунктуация на сложни изречения и цитати. Учениците допускат също така лексикални неточности, срещат и трудности при съгласуването на глаголните времена и наклоненията.

В Плевен, Хасково и Смолян отбелязват най-сериозен напредък през 2015 г., докато във Велико Търново, Видин и Разград изостават най-много. 

Учениците не умеят да разчитат графики

Резултатите по математика показват трайна тенденция на учениците, които не умеят да четат графики и да правят косвени изводи от тях. Седмокласниците се затрудняват и при намирането на неравенство и решаването на геометрични задачи, правят изводи от посветното министерство.

Четвъртокласниците с по-добри средни резултати от седмокласниците

Екипът Министерството на образованието и науката може да се похвали с добрата новина при резултатите от националното външно оценяване след 4-ти клас и разочарованието, че седмокласниците не са постигнали очакваните от нас добри резултати, обяви Ваня Кастрева.
Големите проблеми при четвъртокласниците са, че не се работи достатъчно върху уменията за изграждане на писмен текст. От 1858 училища и близо 58 000 ученици, явили се на национално външно оценяване, получилите оценка среден 3 са 33,3%, отчитат от просветното министерство.

Резултатите от изпита показват още устойчива тенденция при подобряване на оценките по български език и литература. С изпита най-добре са се справили в Смолян, Перник, Благоевград и София-град, докато във Варна и Видин има най-голям спад. Плевен и Разград отбелязват прогрес.

По български език и литература учениците се справят най-добре със задачите за извличане на информация от текст, а при диктовката - при правописа на съществителните собствени имена. Четвъртокласниците се затрудняват най-много, когато им се наложи да откриват причинно-следствени връзки.

Възпроизвеждането на готови знания продължава

Отново аритметичните задачи са по-лесни за учениците в сравнение с геометричните, а 41,54% от тях не са решили текстовата задача. По човекът и природата децата са най-уверени при задачите, изискващи възпроизвеждане на готови знания, а по човекът и обществото - при въпросите по теми от гражданското образование. Трудно им е обаче, когато трябва да коментарат събития и личности, отдалечени в пространството.
 

"От тази по-добра матура отдавна не е имало. Мисля, че се постарахме наистина", обяви на 24 май министър Тодор Танев. Оценката му дойде на фона на разкритията за лоша организация, теч на информация за тестовете. По-късно матурите бяха атакувани и от Св. Синод, но по други причини. Митрополитите не харесаха идеологически два текста от матурата по български език и литература за 12 клас, защото в тях се говори за йога.