Хранителните стоки ще поскъпнат с до 8%, а много български производители ще фалират, ако влязат в сила приетите на първо четене промени в Закона за защита на конкуренцията, насочени срещу хипермаркетите, стана ясно от пресконференция на Сдружението за модерна търговия.

Според председателя на организацията Йордан Матеев, в предвижданите промени има 5 спорни точки - даването на определение "значителна пазарна сила", регулацията на т.нар. собствени марки, одобряването на общите условия в типовите договори на веригите с доставчиците, намеса в ценообразуването, както и забраната на някои търговски практики.

Това е изключително вреден законопроект, който увеличава рисковете за бизнес средата и гони инвеститорите. Имаме съмнение, че с него се цели да бъдат изгонени големи чужди инвеститори от България и да бъдат заменени от местни играчи, казва Матеев.

Управителят на Кауфланд България Димитър Спасов даде пример за т.нар. логистичен бонус - таксите за логистични услуги, които се предвижда да бъдат забранени:

Логисовечето тв изграждат централен склад и развиват собствена логистична мрежа. Работа с партньори и доставчици, които доставят основно през централен склад. Така ТВ може да контролира на място качеството, да договаря по-добри търговски условия, оптимизира разпределението.

Иначе в 1 магазин - 300-400 доставчици всеки ден. Така - 1-2 камиона дневно.

Доставчикът - доставя голямо количество на едно място. От това печелят малките и средни бг предприятия, които нямат логистика да доставят в цялата държава.

Ако това не се фактурира - цената ще се повиши. Разходите ги правим, ако не можем да ги фактурираме, те ще влязат в цената. Само това ще повиши средно с 3-5% цената на различните стокови групи.

Позициониране в касовата зона - най-скъпото място в магазина.

Милена Драгийска - Денчева, ЛИДЛ България.
Какво казват разпоредбите? Чл. 20 а, ал. 1 - значителна пазарна сила - предприятие, което притежава технологично равнище. Значи, който има технологии, е опасен.

Със ЗЗК се създават разпоредби в Закона за храните. ПЗР на ЗЗК променят и ЗХ. В чл. 19, ал 2, т. 3 - договорите не могат да включват огранчения за доставка или отказ за продажба на притежавана

Една ТВ в договора си не може да каже на свой доставчик, че ако той прави луканка с марка Х, но производителят произвежда луканки под собствени марки, тя нама право да му откаже да вземе в асортимента всичките му марки.

Потребителят ще намира на рафта неща, които не му харесват.

Ще трябва да се разтеглим като хармоника, за да поберем всички стоки.

Ще си поръчам собствената марка да я прави производител, който да не попада в рамките на закона.

Типови договори - в 3-месечен срок предприятията с общ оборот над 50 млн. лв. е длъжен да предостави на КЗК всички типови договори. Защо избраха 50 млн. лв., а не друга граница. Защо само за търговците на храни?

Делян Добрев и група народни представители.

Текстът за тези 5 точки отпада.