Очите на паметника на цар Самуил светят като фенерчета в мрака, но светлината в тях вероятно няма да бъде загасена. До броени дни обаче силата й ще бъде драстично намалена, научи „Площад Славейков“.

Идеята на скулптора Александър Хайтов била очите да мъждукат. Но техниците, поставяли диодите в тях, както и осветлението около паметника, са се престарали и светлината струи като фарове нощем. Скоро интензивността й ще бъде коригирана и чак след това казусът със светещите очи ще бъде обсъждан в Националния съвет по визуални изкуства към Министерството на културата. По закон те имат правото да отсъждат за произведенията на изкуството в градската среда – специалистите от този съвет например отмениха резултатите от първия конкурс за паметник на Алеко Константинов на столичния бул. „Витоша“, спечелен от екипа на Георги Чапкънов. И сега се провежда нов.

Два дни преди монтирането на статуята на Самуил на площад „Александър Невски“ на автора му хрумнало да постави светодиоди в очите на владетеля. Нямало време за тестове и се наложило експериментът да бъде проведен директно на площада.

Зловещият ефект предизвика невиждан интерес към творбата. Огромни групи от хора прииждат нощем към статуята, за да видят и снимат очите й. Влязохме и в чуждите медии – Би Би Си публикува информация за необикновения поглед на цар Самуил, наречен владетел на първата българска империя. Цитиран е Александър Хайтов, който казва, че царските очи светят с вътрешна светлина, за да покажат поражението, което е изпитал Самуил, съзирайки ослепените си воини. Описан е и дебатът около паметника в социалните медии у нас и шегите с колажите, в които Самуил е представен със слънчеви очила или като Дарт Вейдър.

Опити за подобни спецефекти в изкуството е имало и в миналото у нас. Последната работа на Любомир Далчев – статуята на Климент Охридски в градинката между парламента, Художествената академия и Софийския университет – по идея на ваятеля е трябвало да има жив огън във факлите, които държи фигурата. В крайна сметка намерението не било осъществено, за да не опушат скулптурата – защото не били сигурни дали ще успеят да регулират газта за пламъка.

площад "Славейков"