Навремето Габрово имаше славата на "българския Манчестър" заради сравнително добре развитата индустрия в града. Днес обаче балканския град, чиито жители са пословично известни със своята пестеливост, започва да се превръща в нещо като "българската Женева" например.

В Габрово се готвят за референдум, каквито в швейцарските градове са ежедневие. Наскоро в града стартира инициатива за местно допитване по въпроса дали да има или да няма тролейбусни линии.

Всичко започва в края на май, когато общинския съвет решава, че този вид транспорт отива в историята. Решението е взето от ГЕРБ, които имат мнозинство в местния парламент. В четвъртък пък общинарите предстои да решат дали тролейбусите и съоръженията от тяхната мрежа да бъдат предадени на скрап.

Аргументите на застъпниците на ликвидирането на тролейбусите са, че тяхната поддръжка е много скъпа. Защитниците на този вид транспорт обаче съзират в това решение конфликт на интереси. И изтъкват, че тролейбусите ще отстъпят своето място на автобуси, които се движат с метан и които ще се зареждат от единствената метан-станция в града, открита наскоро.

"Групата общински съветници на БСП вече е внесла предложение за референдум. Въпросът е: "Желаете ли да се развива електротранспорта в Габрово чрез закупуването на нови тролейбуси". Предстои общинският съвет да одобри или да отхвърли това предложение на заседание, което ще се проведе на 9 юли".

Това разказа пред Клуб Z Кристина Сидорова, председател на БСП-Габрово.

Успоредно с това обаче върви и гражданска инициатива за подобен референдум. Инициативният комитет в момента чака разрешение от Комисията по лични данни, за да може да бъде администратор на такива данни. Веднага след като го получи ще започне подписка.

Според закона за референдумите ако 1/10 от жителите с избиратели права се подпишат допитването ще бъде задължително. В случая с Габрово това означава 6 200 подписа. Ако поне 1/20 от избирателите, или 3 100 души се включат подписката бъдещето на референдума отново ще зависи от общинския съвет.

Сидорова разказа, че тролейбусните линии в Габрово са 4. Всички големи квартали на града са съвързани с тях.

В общинския съвет ГЕРБ имат 17 съветници от 33-ма общо. БСП са със 7. Останалите мандати се разпределят между РЗС, Атака, "Синята коалиция" и една местна коалиция.

Законът за референдумите бе приет в края на мандата на тройната коалиция. Той бе писан на коляно и впоследствие в него се откриха много пропуски и неясноти относно процедурата. Въпреки големите си несъвършенства обаче този закон все пак отпуши инициирането на подобни допитвания - както национални (за изборното законодателство), така и местни като това в Габрово. Благодарение на този закон един ден България наистина може да стане Швейцария на Балканите. Не само заради красивата природа, а и заради начина, по който се решават обществените казуси.