Динозаврите на „Джурасик свят“ потеглиха на бой срещу супергероите от „Отмъстителите“ 1 и 2. Хищниците надхвърлиха сумата от един милиард долара приходи в боксофиса само за тринайсет дни и имат шанса, при положение, че поддържат същото темпо, да догонят историческия рекорд на „Аватар“ с 2,7 милиарда долара. Това е ужасна новина за всички истински любители на киното, пише Фален де ла Валет в „Льо Поан“.

Не, че филмът на Колин Тревъроу е особено лош (авторката на тези редове не отрича, че е изпитала известно удоволствие, гледайки „Джурасик свят“). Филмът дори е по-скоро успешен, защото постига напълно поставените цели. Както иронично отбеляза директорката на Динозавърленд (онази, която тича на токчета по-бързо от велоцираптор), за да се привлече публиката днес, е необходимо нещо „все по-голямо, по-шумно и с повече зъби“.

„Джурасик свят“ подрежда съзнателно всички компоненти на летния блокбастър и достойно изпълнява договора си. Само дето не се стреми към никаква оригиналност. Предоставя минимална услуга, а получава печалба за шедьовър. Нишките – малко действие, малко хумор, малка тръпка – са теглени механично и с мъка предизвикват някаква реална емоция, ако не броим смътната носталгия по първия „Джурасик парк“. Що се отнася до сценария (армията иска да привлече динозаврите като супервойници, но в крайна сметка това се оказва не толкова добра идея) е направо идиотски. Всичко това не би било толкова сериозно, ако успехът на филма отговаряше на качествата му. Но като натрупва рекордни печалби, този леко дегизиран римейк се налага като печеливш модел, като формула за серийно възпроизвеждане.

Това по-точно означава, че ние ще получим още повече още по-идиотски блокбъстъри (мислите, че ще се отървете с поредицата„Трансформърс“?). Защо студията да се лишават от такива печалби? Констатираме, за съжаление, че малцината кинорежисьори, които се опитаха напоследък да предложат нещо ново в сферата на филмите за масовата публика, трябваше просто да преглътнат яда и разочарованието си. Малко по-различни творби като твърде подценявания „На ръба на утрешния ден“, който освен това разчита и на звездата Том Круз, не успяват да намерят своята публика. С „Мисията невъзможна 4“ режисьорът Брад Бърд донесе приходи от близо 695 милиона долара; с „Утреландия“ той едва се вмести в бюджета си (196 милиона долара приходи при разходи от 190 милиона). Естествено, тази семейна приказка не представлява нищо изключително, но поне притежава достойнството да не бъде продължение, нито римейк, още по-малко филм за супергерой.

2015 година е една от най-печелившите в историята на студиата „Юнивърсъл“. А как се издгнаха те до върха на боксофиса? С „Джурасик парк 4“, с „Бързи и яростни 7“ и с копипейста на бестселъра „Петдесет нюанса сиво“. „Парамаунт Пикчърс“ разчита на „Терминатор Генезис“ (тоест на „Терминатор 5“) и „Мисията невъзможна 5“, за да завърши успешно сезона. „Сони“ се готви за появата на 24-ия „Джеймс Бонд“, а „Дисни“ се надява само на „Междузвездни войни 7“ (който ние всички, естествено, ще отидем да видим).

Излишно е да създаваш оригинални филми, когато по лесния начин можеш да спечелиш далеч повече пари. „Джурасик свят“ е идеалното потвърждение. Имаме си киното, което заслужаваме.

площад "Славейков"