НИЯ КАРАДЖОВА

23% от ромските деца, или кажи-речи всяко четвърто ромче, не посещава училище. Това е констатирано в Стратегия за образователна интеграция на децата от етническите малцинства, предложена от Министерството на образованието и науката. В нея се посочва също, че едва 30% от децата на ромите са обхванати в детските градини.

Страгетията отчита също, че около 4000 от учениците, включително от етнически малцинства, всяка година напускат училище за по няколко месеца, за да заминат на гурбет с родителите си. Обикновено тези деца не се отписват, а отсъствията им се прикриват, тъй като е ясно, че ще се върнат, бе съобщено в едно неотдавнашно проучване.

В момента не съществува система за проследяване на това дали тези деца се записват в училище в страните, където емигрират. За сметка на това е много трудно записването им обратно в училище, когато се завърнат. Стратегията отчита също, че намалява броят на децата, които искат доброволно да изучават майчин език.

Документът предвижда да бъде създадена електронна платформа, на която да се публикува положителният опит от интегрирането на децата от малцинствата в училище. Предлага се също в класове с преобладаващ брой ромски деца да се назначават помощници на учителя, които да съдействат за по-успешното им вписване в училищната среда. Ще има и специални програми, насочени към обратно завръщане и интегриране на децата, вече напуснали училище.

Млади хора пък ще бъдат привличани, за да работят с деца, които са в риск да отпаднат от класната стая. Родителите на ученици от малцинствата пък ще получават специални консултации по „родителски умения“. Ще има и кампания за привличане на роми висшисти в класните стаи като учители.