Руският президент Владимир Путин възразява срещу създаването на трибунал на ООН за сваления над Източна Украйна преди година малайзийски "Боинг 777".

Стратегията на Кремъл е да "спре часовниците", като удължи разследването на гибелта на 298 души с надеждата, че световната общност ще изгуби интерес към този случай, пише германският в. "Тагесшпигел". След като и Москва и Киев фалшифицираха доказателствата, въпросът кой е виновен окончателно се превърна (както и самият украински конфликт) в спорове край гроба, в който е заровена истината.

Местнен жител разглежда изгорелия корпус на машината.

Путин подробно разясни позицията на Русия в телефонен разговор с холандския премиер Марк Рюте в навечерието на тъжната годишнина.

На 17 юли се навърши една година от свалянето на самолета над Донецка област. "Боинг 777" на Малайзийските авиолинии летеше от Амстердам за Куала Лумпур. Загинаха всички 298 души на борда.

Най-разпространената версия е, че самолетът е свален от ракета, изстреляна от проруските сепаратисти. Друга версия е, че той е поразен от изтребител, който може да е бил както руски, така и украински.

За Русия признаването на каквато и да било нейна причастност в свалянето на самолета е равносилно на това да признае, че нарушава суверенитета на Украйна и че нейни военнослужещи си намират на територията на съседната държава, пише в. "Ню Йорк таймс".

Именно по тази причина Путин държи, че създаването на трибунал на ООН е "контрапродуктивно"

Разследването се ръководи от Холандия. Причината е, че нейни граждани са повече от половината жертви на трагедията.

Същевременно обаче Русия постоянно пробутва в различни медии редица версии, обвиняващи украинската страна, отбелязва в. "Гардиън".

На пресконференция ден преди годишнината Олег Сторчевой - зам.-шеф на руската Федерална агенция за въздушен транспорт, заяви, че западните следователи вземат под внимание само "устройващите ги изводи". Той допълни, че Русия е предложила свидетелства, подкрепящи други версии. Когато обаче журналисти започнаха да задават въпроси, Сторчевой напусна залата, като се оправда, че не можел да коментира, преди да бъде публикуван пълен доклад по случая. Но малко след това обвини за катастрофата властите в Украйна, която поради своята алчност не искали да затворят въздушното пространство над страната. Киев щял да загуби много пари от такава стъпка.

Нито една трагедия през последните години не е пораждала толкова силен емоционален взрив и не е била така използвана от политиците като инструмент, коментира "Тагесшпигел". Какво ли не бе направено за установяване на виновниците за катастрофата! Данни от радари, спътникови снимки, свидетели, анализи на експерти, записи от телефонни разговори и безкрайни улики - всичко това бе използвано в пропагандната битка с цел да бъде доказано, че за убийството на 298 души са виновни или проруските сепаратисти, или украинската армия.

Веднага след катастрофата Марк Рюте заяви, че правителството му ще направи всичко възможно да подведе виновните под отговорност: "Ще преобърнем всеки камък." Дълго време обаче достъпът до същите тези камъни бе затворен. Мястото на падането на самолета се намираше на фронтовата линия.

Малко по-късно света обиколиха кадри как сепаратист уж непочтително борави с вещите на загиналите. Но по-късно се оказа, че кадрите са извадени от контекста, а онзи "изрод" в униформа, както се вижда на оригинала, се кръсти пред загиналите. Не вече бе късно - световната вълна на гнева срещу сепаратистите бе пусната в ход, отбелязва германското издание.

За Киев въпросът за вината бе ясен от самото начало. Не минаха и два часа след падането на самолета, когато съветникът към МВР Антон Герашченко представи в поразително подробен отчет хронологията на събитията заедно с точния брой загинали. "Терористи свалиха пътнически самолет от зенитно-ракетен комплекс "Бук", любезно предоставен им от Путин" - в този смисъл бе изявлението му.

Украинците са убедени, че такава ракета "Бук" е улучила боинга.

Москва, от своя страна, се опита с помощта на спътникови снимки и украински пилот беглец да хвърли вината върху украинците, но представените доказателства се оказаха фалшификат.

А след като украинската страна предостави фабрикувани данни от радарите, въпросът кой е виновен за катастрофата окончателно се превърна в това, което е и украинският конфликт - в противопоставяне на убежденията.

Огромното мнозинство от уликите свидетелства, че боингът е свален от руски зенитно-ракетен комплекс "Бук", изстрелял ракета от територия, контролирана от проруските сепаратисти. Международната следствена група, ръководена от холандците, твърди, че това е основната й версия, пише в. "Уолстрийт джърнъл".

Същевременно Москва блокира международната реакция чрез тактиката на "спиране на часовниците". Засега тази стратегия работи.

Русия разви многобройни версии - че самолетът е свален от украински изтребител "Су-25", че от самото начало е летял с трупове на борда си, че ракетата е изстреляна от украински военни. В Русия, където медиите са контролирани от Кремъл и чието население е лишено от алтернативни версии на събитията, подобни теории създават бъркотия и вкарват в заблуда.

Една от версиите на Русия е, че малайзийският самолет е
поразен от изтребител "Су-25% на украинската армия.

Западът е длъжен да постави всичко на мястото му. Дългите и неубедителни съдебни разбирателства ще бъдат от полза за Путин. Вместо това останалият свят трябва да се съсредоточи да информира руснаците за истината, която техният ръководител крие от тях. Трябва да се започне от това кой носи отговорност за разбиването на самолета, заключава американският вестник.

На 15 юли в САЩ е заведен иск срещу Игор Гиркин - сепаратисткия командир, обвиняем за извършеното "със съгласието на руското правителство" изстрелване на ракета, свалила полет МН17 на Малайзийските авиолинии, съобщи в. "Индипендънт". Тъжителите искат компенсации в размер на 900 милиона долара.

Адвокатът Флойд Уизнър говори за наличието на значителен брой общодостъпни сведения за причастността на Гиркин, по-известен като командир Стрелков. "Едва ли ще вземем от него някакви пари. Но смисълът не е в парите. Това е опит да хвърлим светлина върху случилото се", казва Уизнър.

Заради тази катастрофа светът научи думата "Донбас", обобщава италианският в. "Ла Стампа". До 17 юли 2014 г. конфликтът в Украйна бе спор в периферията на Европа. Чак гибелта на 298 души убеди всички, че пред вратите на домовете им се води истинска война. Съобщението за сваления боинг раздели историята на "преди" и "след", а светът започна отново да се страхува от Русия.