България е втора в международното изследване PISA 2012. Само че отзад напред. Българските ученици със знанията си заемат "почетното" предпоследно 43-то място. В Европа отново сме последни. Това не е лоша първоаприлска шега, отбеляза и просветната министърка Анелия Клисарова, която представи днес нерадостните резултати.
Международното изследване, което оценява възможностите за решаване на проблеми, е проведено в периода април - май 2012 година сред 2122 ученици на 15-годишна възраст от 186 училища в 44 държави. Задачите са компютърно базирани, а всеки ученик има по 40 минути за тяхното решаване. Родните ученици регистрират най-ниските си резултати по отношение на решаването на проблеми. По-добре се справят с математиката, четенето и природните науки, които PISA също тества и представи през декември м.г.
България има 402 точки при среден резултат 500 точки. Зад нас е само Колумбия с 399 точки. Сред последните са Уругвай с 403 т., Черна гора - 407 т. и Обединените арабски емирства - 411 т. Отличниците са Сингапур, Корея, Япония и Китай.
Задачите в теста се отнасят за изследване и разбиране на проблеми, представяне и формулиране, планиране и изпълнение, контрол и осмисляне на определени ситуации. Казано по просто това ще рече да се изпробват уменията на учениците в различни житейски ситуации.
Например да си купят билет от автомат за метрото, да решат кой е най-краткият път, който ще ги отведе от точка А до точка Б. Сред задачите е имало и такива: да се пусне климатик, да се настрои джиесем и т.н. Неща които на пръв поглед не изглеждат с повишена трудност и с които ни се налага да се сблъсква непрестанно във всекидневието. Част от участвалите в теста ученици обаче са видели тогава за първи път компютър и мишка, уточняват от просветното министерство.
България е сред страните, в които семейната и социално-икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите, показват още данните на PISA. Разликата между децата от семейства с висок социален статус, висшисти, заможни и по-бедни, от по-малки населени места е 122 точки. По-социално разслоение съпоставими с нас са само Унгария и Словакия.
PISA провежда подобно проучване за първи път, а резултатите ни карат сериозно да се замислим по отношение на онова, което даваме на учениците като умения за решаване на проблеми, посочи Клисарова. Родните ученици имат нужда от житейски опит, защото явно не са подготвени да решават проблеми от ежедневието и да прилагат знанията, които трупат в училище.
Министърката обеща, че до края на годината поне половината от 2600-те училища у нас да имат компютърни кабинети. Тя препоръча и децата да се водят на екскурзии до София, за да видят що за чудо е метрото.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни