Вероятно и вие не можете да се ориентирате в последните развития по т.нар. съдебна реформа. Определенията са от „исторически компромис“ до „предателство“. Договореният между Радан Кънев и Лютви Местан последен вариант на проекта за промени в Конституцията е крачка напред в сравнение с предложения от ДПС ден по-рано вариант. Той е и крачка назад в сравнение с внесения от 131 депутати първоначален проект на Министерския съвет, предложен от министъра на правосъдието Христо Иванов.
Предлагаме ви подробен преглед на това какво отпадна и какво остана по пътя дотук, а вие сами ще прецените успех или неуспех е постигнатото.
ИЗСЛУШВАНЕ НА ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР
ДА НЕ НЕ
Първоначалният проект, изготвен от Христо Иванов и внесен в Народното събрание от депутати от ГЕРБ, Реформаторския блок и Патриотичния фронт, предвиждаше допълнение на чл. 84, 16 от Конституцията с това, че „Народното събрание може да изслушва и приема и други доклади на главния прокурор за прилагането на закона, осъществяването на наказателната политика и резултатите от противодействието на престъпността“.
Този текст не присъства нито във втория вариант на ДПС, нито в третия – на Кънев и Местан.
РАЗДЕЛЯНЕ НА ВИСШИЯ СЪДЕБЕН СЪВЕТ
ДА ДА ДА
Това предложение за промяна на чл. 129 за разделяне на ВСС на съдийска и на прокурорска колегия присъства и в трите варианта. Идеята е прокурорите да не могат да влияят на кариерното развитие на съдиите.
НАМАЛЯВАНЕ НА МАНДАТА
ДА НЕ НЕ
Проектът на Министерския съвет предвижда в чл. 130 продължителността на мандата на членовете на ВСС да бъде намалена от пет на четири години. Идеята отпадна трайно – и в проекта „Местан“, и в последния вариант „Кънев-Местан“.
ЯВНО ГЛАСУВАНЕ НА ВСС
ДА НЕ НЕ
Христо Иванов предложи чл. 131 от Конституцията изцяло да отпадне. Той казва, че решенията на ВСС за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи се приемат с тайно гласуване. В последните два варианта изобщо не присъства идеята за отпадане на този член.
ПРОКУРОРИТЕ НЯМАТ МНОЗИНСТВО
ДА НЕ ДА
Вариантът на Христо Иванов предвижда съдийската колегия да е съставена от 13 членове, сред които шестима са избрани от общото събрание на съдиите, петима – от Народното събрание, както и от председателите на Върховния касационен и Върховния административен съд.
Прокурорската колегия пък да е съставена от 12 души – петима излъчени от общото събрание на прокурорите, шестима – от Народното събрание, както и главният прокурор. Вариантът „Местан“ предвиждаше преобръщане на това предложение – вместо 6:5 в полза на парламента, 5:6 с превес на прокурорите. В последния вариант това отпада и предложението „Кънев-Местан“ на практика повтаря това на Христо Иванов.
ПРЯК ИЗБОР ОТ СЪДИИ И ПРОКУРОРИ НА ЧЛЕНОВЕ НА ВСС
ДА ДА ДА
И в трите варианта прокурорите и съдиите в двете колегии на ВСС се избират от общи събрания на прокурори и съдии на принципа „един магистрат – един глас“.
ПЛЕНУМЪТ НЕ СЕ ЗАНИМАВА С КАРИЕРНИТЕ ВЪПРОСИ
ДА ДА ДА
И в трите варианта Пленумът на ВСС – т.е. съдийската и прокурорската колегия заедно, има правомощия да гласува само за общи за съдебната власт въпроси, като например одобряването на бюджета на съдебната власт. Пленумът запазва и правомощията си да предлага на президента за назначение главен прокурор и председатели на върховните съдилища.
РАЗДЕЛЯНЕ НА СЪДИИ И ПРОКУРОРИ В ИНСПЕКТОРАТА
ДА НЕ НЕ
Предложението на Христо Иванов съдиите да бъдат разделени от прокурорите и в Инспектората – шестима от тях да проверяват съдилищата, а четирима – прокуратурата и следствието, е отпаднало от последващите варианти.
ПОВЕЧЕ ПРАВОМОЩИЯ НА ИНСПЕКТОРАТА
ДА ДА ДА
Непроменен и в трите варианта остава текстът за допълнение на чл. 132а, ал.6, според който Инспекторатът прави проверки за почтеност и конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, проверява имотните им декларации, както и случаи, уронващи престижа или свързани с нарушаване на независимостта. Това остава и при втория, и при третия вариант.
СЪДИЛИЩАТА ДА СЕЗИРАТ КОНСТИТУЦИОННИЯ СЪД
ДА НЕ НЕ
Вариант „Христо Иванов“ даваше право на съдилищата да сезират Конституционния съд, когато установят несъответствие между приложимия закон с Конституцията. В момента това право имат само ВКС и ВАС. Идеята отпада и във варианта „Местан“, и в най-новия вариант „Кънев-Местан“.
АДВОКАТИТЕ ДА СЕЗИРАТ КОНСТИТУЦИОННИЯ СЪД
ДА НЕ ДА
Първият проект дава правото на Висшия адвокатски съвет да сезира Конституционния съд, когато установи, че даден закон „нарушава статута на свободната, независима и самоуправляваща се адвокатура или се нарушават права и свободи на гражданите“. Лютви Местан зачеркна тази възможност в своя проект, но Радан Кънев успя да я върне в последния им общ вариант.
Това е. Преценете сами какво се променя и достатъчно ли е то.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни