Въпрос: Кой? ще вземе парите за най-скъпата дограма в България?
Отговор: „Обединение ГБС-Централна гара София”
Над 62 милиона лева ще погълне рехабилитацията на столичната Централна гара, чийто старт бе даден днес. Парите на европейските и българските данъкоплатци ще отидат в „Обединение ГБС-Централна гара София”, което спечели проекта по време на служебното правителство на Марин Райков. В съдружието влизат "Главболгарстрой" на Симеон Пешов и "Водстрой 98", зад която стои банкерът Цветан Василев.
Най-впечатляващото на ремонта на гарата е, че той до голяма степен се фокусира в... смяна на дограмата!
По задание след рехабилитацията зданието от 1974 г. трябва да бъде "напълно архитектурно обновено и да отговаря на всички изисквания за енергийна ефективност". От изображенията на проекта трудно може да се прецени доколко новата дограма ще пести ток, но промените по фасадата едва ли могат да се определят като "пълна промяна". По-скоро става дума за съвсем козметични добавки, които дори и в рекламна презентация не променят облика на гарата.
Като най-важен елемент от модернизацията на гарата от Министерството на транспорта , информационните технологии и съобщенията посочиха именно смяната на дограмата – прозорци и врати. Те щели да са обезопасени срещу пожар и да осигуряват приятен престой на територията на гарата, в която в бъдеще ще се появят топли и удобни чакални.
Ремонтът на гарата започва само седмица след като Министерство на инвестиционното проектиране даде строително разрешение за промяната на облика на гарата. Крайният срок за модернизацията на зданието е краят на 2015 г.
По време на рехабилитацията на гарата тя ще бъде частично затворена и ще има промени в графика на движение на влаковете.
„Сегашната сграда на гарата е построена преди повече от 40 години и оттогава до днес не е направен нито един съществен ремонт на приемното й здание”, каза заместник-министърът на транспорта Петър Киров. Той се похвали и че изпълнението на проектите по Оперативна програма "Транспорт" върви много добре:
„Приближаваме 60% финансово изпълнение и към днешна дата са платени почти 2,3 млрд. лв. на бенефициентите”, каза Киров. Заместник-министърът постави в капсула на времето послание за бъдещите поколения, което след завършване на проекта ще бъде изложено в музея на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Щедро финансираната модернизация на гарата обаче няма да реши проблема с хаоса пред нея. В проекта не е предвидено нищо за ротондата, над която доскоро се издигаше шатра, известна като "Гащите на Софиянски". Подлезът, който е общински, е заринат с боклуци, мирише на лошо, а повечето от магазините са празни. Освен това достъпът до Централна гара ще остане труден и след изхарчването на огромната сума. Причината е, че в непосредствена близост до северозападната част на гарата бе издигната втора автогара за международни линии.
Идеята ни е да превърнем ротондата в културно средище за млади артисти, обясни столичната кметица Йорданка Фандъкова, която също присъства на старта на ремонта на Централна гара.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни