Писмата, с които в началото на всяка календарна година работодателите ще са длъжни да съобщават на служителите си с колко дни платен отпуск ще разполагат през годината, се оказа не само непосилна задача за бизнеса, но и повод за горещи спорове по време на редовното заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Ангажиментът, който на практика вече е в сила след обнародването на последните промени в Кодекса на труда, предстои да бъде разписан в действащата Наредба за работното време и отпуските, но срещна острото неодобрение на работодеталските организации.

За Българската търговско-промишлена палата (БТПП), например, писмените уведомления са абсолютно излишни и само ще утежняват работата на счетоводните отдели на фирмите.  

"Юридически какво означава това – вместо един график достъпен за всички, ще трябват 100 писма до 100 работника и "Личен състав" да отиде при всеки, за да му се подпише. За нас това е неприсъща дейност за работодателя, той трябва да мисли за други неща", категоричен е Цветан Симеонов от БТПП.

Подкрепиха го и колегите му от Българската стопанска камара (БСК), които още час преди началото на тристранката разпространиха официалното си становище "против" писмените уведомления. Според експертите на камарата ангажиментите, касаещи отпуските след приемането на промените в Кодекса на труда, се дублират и са взаимнозаменяаеми.

"Въвеждането на задължение на работодателя за водене на трудово досие на всеки работник и служител, както и правото на работника и служителя да получава заверени копия от съхраняваните в него документи, са достатъчна гаранция за реализиране на правото за ползване на платения годишен отпуск", смятат от БСК и настояват всички допълнителни отговорности за работодателите, касаещи отпуските, да отпаднат от наредбата.

Искането обаче беше оспорено от синдикатите с мотива, че във всяка голяма компания има специалисти по човешките ресурси, чията задача е точно тази – да уведомява наетите служители за техните права и задължения. В този ред на мисли изпълнението на наредбата не бива да се възприема като неприсъща или допълнителна дейност, твърдят от КТ "Подкрепа".

"Освен това не е нужно да се разпечатват на хартия, за да се съсипва екологията. Писмата могат да се изпратят и по електронна поща", предожи решение Димитър Манолов от синдиката "Подкрепа".  

В крайна сметка аргументите на бизнеса не бяха взети предвид, а тристранният съвет одобри проекта на наредбата с включените писмени уведомления. Това означава, че до 31 януари на всяка календарна година фирмите ще са длъжни да уведомяват писмено служителите си за платения годишен отпуск, който им се полага през годината, включително и за дните, прехвърлени от предходен период.