НИЯ КАРАДЖОВА

Изпитите след VII клас, с които учениците кандидатстват за гимназии, ще бъдат променени. Измененията засягат основно тестовете, които децата ще решават, и са направени на базата на анализ на резултатите, които седмокласниците показаха тази година.

На изпита през май всеки четвърти седмокласник бе с двойка по математика. Анализът на министерството е показал, че успеваемостта на учениците тази година се разминава с миналите. Затова идеята е новите промени да демонстрират не знания, а способността на децата да ги прилагат на практика. Именно заради това седмокласниците ще бъдат улеснени по математика, като заедно с теста ще им бъде даден и свитък с формули, които могат да ползват при решаването на задачите. 

По български език и литература се увеличават задачите, при които децата трябва да пишат, а не да избират един от четири посочени отговора. На практика тестът по граматика ще бъде базиран на два текста, които са дадени в началото. Този подход се ползваше и до момента, но върху тези текстове имаше едва 5-6 въпроса. С новия формат въпросите върху текстовете са цели 16. С отговорите си децата трябва да демонстрират не само, че могат да извличат информация, но и способността си да аргументират тези, да преобразуват изречения и да поставят препинателни знаци. По този начин практически ще бъде проверено всичко научено в седми клас, без да има самоцелно поставени задачи, които се решават на принципа на тото.

По математика пък се увеличава броят на задачите с подусловия, които помагат да се стигне до верния отговор. Всяка подзадача ще се оценява индивидуално. По този начин, дори да не достигне до верния отговор на финала, седмокласникът може да получи някакви точки за частта от подзадачите, която е решил вярно. Експертите посочват, че до момента при решаването на задачи, които трябва да проверят комбинирането на две или повече умения, усвоени от пети до седми клас, успеваемостта на децата е под 50 на сто. С новия тест се променя съотношението и на двата дяла – алгебра и геометрия. Запазва се обаче броят на задачите, при които децата трябва да разчитат диаграми.

Миналата седмица пък стана ясно, че се променя и начинът на образуване на изпитния бал, като в него вече ще участва и оценката от дипломата.