Предизборният клип на „Реформаторския блок”, около който гръмна скандал, че е плагиатстван от видео, режисирано от Стивън Спилбърг още през 2008 г., всъщност може да мине за „рецидив” в дясното пространство.

Бегъл поглед само година назад показва, че в навечерието на парламентарните избори през 2013 г. „Движение България на гражданите” на Меглена Кунева, което сега е част от „Реформаторския блок”, вече е използвало този похват.

Три дни след вота за парламент – на 15 май м.г., предаването „Господари на ефира” прави разбор на един от предизборните клипове на ДБГ и открива стопроцентово припокриване между него и видео, изработено от световноизвестната рекламна агенция TBWA за Лопез Мърфи, кандидат за президент на Аржентина. Оригинално заглавие е Truth (Upside - Down) – „Истината – с главата надолу (обърната наопаки)”. Същата предизборна реклама дори е спечелила наградата „Златен лъв” в Кан през 2006 г.

Разбира се, разлика между двата клипа все пак има – в българския вариант „Аржентина” е заменена с „България”, различна е и музиката. А както отбелязват Господарите: „Българският клип е оригинален, но аржентинският явно е оригиналът”.

Излиза, че поне за един от членовете на „Реформаторския блок” – ДБГ, методът „да изкопираме по-добрите, може никой да не забележи” всъщност е рецидив. Друг е въпросът, че същата умна идея спокойно може да е хрумнала съвсем независимо на някой друг субект от дясната коалиция.

Видеото „Направи избор” разбуни социалните мрежи, но авторите му отрекоха, че са крили чий е оригиналът. 

Факт е обаче, че го направиха, едва след като стотици хора споделиха в нета Don't Vote (Не гласувай) с участието на актьори като Леонардо ди Каприо, Дженифър Анистън, Кевин Бейкън, Къртни Кокс, Джейми Фокс, Дъстин Хофман, Ащън Къчър, Деми Мур и много други.

Режисьорът на българското видео Димитър Коцев-Шошо дори намекна, че става въпрос за „съзнателно внушение”, а целта на реформаторите е постигната – шумът около плагиатството всъщност е послужил като реклама на дясната коалиция.